OPIS
Łukasz M. Wiśniewski
LEM PRZEZ GRY NIEZWYCIĘŻONY
Jako gracz i miłośnik fantastyki bardzo ucieszyłem się, gdy Paszport Polityki w kategorii Kultura Cyfrowa otrzymało krakowskie studio Starward Industries za stworzenie gry „Niezwyciężony”. To doskonała okazja, by zastanowić się, czy Lem jest wdzięcznym materiałem dla współczesnych twórców i jakie stawia przed nimi wyzwania.
Joanna Kułakowska
JEZUITKI DIUNY
Potężne żeńskie zgromadzenie Bene Gesserit od dekad budzi gorące dyskusje w gronie wielbicieli lub krytyków monumentalnych „Kronik Diuny”.
Paulina Jasik
CYBERPUNKOWA FEMME FATALE
Popkultura zna mnóstwo przykładów kobiecych potworów będących jednocześnie pięknymi uwodzicielkami. Postrzegane jako fantazja lub krzywdzący stereotyp. Co wyrażają? Dla kogo są tworzone? I czy powinniśmy się ich wstydzić?
Agnieszka Haska, Jerzy Stachowicz
SZPIEDZY I DETEKTYWI NA TROPIE
czyli promienie śmierci cz. 2
Promienie śmierci stały się wdzięcznym tematem powieści i opowiadań szpiegowskich, gdzie z reguły nie zagłębiano się jakoś specjalnie w kwestie science fiction; na pierwszy plan wysuwały się tu raczej tajemnice wywiadów, spryt prowadzących śledztwo i podstępy agentów obcych mocarstw. I – obowiązkowo – wielce urodziwe kobiety.
Ponadto w numerze:
- wywiady z Jamesem Rollinsem, Magdaleną Kucenty iGrzegorzem Gajkiem;
- opowiadania m.in. Grace Chan i Aleksandry Bednarskiej;
- nowe przygody Lila i Puta;
- felietony, recenzje i inne stałe atrakcje.