OPIS
Książka składa się z trzech modułów, które uznałam za istotne dla samooceny – aktualny obraz siebie, wizja siebie w przyszłości i ja w interakcji z innymi ludźmi. I moduł: „Poznaj się lepiej” jest najbardziej obszerny i to w nim koncentruję się na mocnych stronach nastolatka, pracy nad słabszymi stronami, poszerzaniu perspektywy, pokonywaniu trudności, dostrzeganiu własnych emocji i wartości. II moduł: „Ja i moje marzenia” został poświęcony spełnianiu marzeń i planów, realizacji celów, przyjrzeniu się nawykom, nauce umiejętności wprowadzania zmian oraz zadbania o swoje potrzeby. III moduł: „Ja i inni” to część, która ukazuje istotę więzi rodzinnych i interakcji społecznych ważnych dla kształtowania się samooceny nastolatka. Nasza samoocena zaczyna kształtować się już w dzieciństwie i jest wynikiem przekonań na temat własnej osoby, wynikających z poprzednich doświadczeń. W swojej pracy bardzo często spotykam się z rodzicami, którzy uznają, że ich dzieci mają „niską samoocenę”. Rodzice przychodzą po poradę, jak wzmacniać mocne strony swoich pociech. Z kolei młode osoby, które trafiają do gabinetu, mają często trudne doświadczeniach rodzinne lub rówieśnicze i wymagają pracy nad kształtowaniem prawidłowego obrazu własnej osoby. Nauczyciele, pedagodzy pracujący w placówkach oświatowych każdego dnia obserwują, jak samoocena uczniów wpływa na efekty ich nauki. Chciałabym, aby karty pracy, które umieściłam w tym materiale, sprawdziły się w samodzielnej pracy młodzieży, a także były pomocne dla nauczycieli, rodziców i terapeutów.