OPIS
Na początku było słowo... słowo INTERNET
Genesis
Za rok zerowy Internetu można uznać rok 1989 naszej ery. W owym czasie, w marcu, Tim Berners-Lee oraz Robert Cailliau złożyli do CERN-u projekt stworzenia sieci dokumentów hipertekstowych, o nazwie World Wide Web. Sieć miała ułatwić pracę w CERN-ie. W grudniu 1990 roku ten sam Tim Berners-Lee stworzył podstawy języka HTML i pierwszą stronę internetową. Dwa lata później powstała pionierska graficzna przeglądarka WWW o nazwie Mosaic. Polska dołączyła do krajów zainteresowanych internetem oficjalnie w 1991 roku, zaś już rok później dostęp do niego uzyskała pierwsza rodzima firma. Potem, niczym biblijne ewangelie, objawiać zaczęły się kolejne polskie portale, serwisy komunikacyjne i aukcyjne oraz sklepy internetowe, bez których nie wyobrażamy sobie krajobrazu internetu Anno Domini 2012.
Świadectwo
Gadu-Gadu, Merlin.pl, Allegro.pl, Wirtualna Polska, Onet.pl, Money.pl - te nazwy weszły już do naszego kodu kulturowego, a reprezentowane przez nie marki codziennie towarzyszą nam w pracy i czasie wolnym. Jak powstawały? Skąd pomysł? Kto je stworzył? Z jakimi trudnościami stykali się krajowi pionierzy internetu? Kim są ewangeliści e-biznesu, którzy w niego wierzą od ponad dwudziestu lat, a wiarę tę przekuli w czyn i pieniądze? Ta książka jest zbiorem dwudziestu wywiadów, jakie Tomasz Cisek przeprowadził ze świadkami. Świadkami powstawania i rozkwitu nowych mediów w naszym kraju.
Poznasz między innymi:
-
Łukasza Foltyna, twórcę Gadu-Gadu
-
Arkadiusza Osiaka, ojca portalu Money.pl
-
Arjana Bakkera, który założył Allegro.pl
-
Łukasza Wejherta, prezesa Onet.pl
-
Piotrka Ejdysa, współtwórcę Gemius SA (badania rodzimego rynku internetowego)
Tomasz Cisek - partner oraz prezes zarządu Expedyt sp. z o.o. Ukończył wydział filologiczny na Uniwersytecie Łódzkim. Z branżą internetową jest związany od dwunastu lat. Karierę zaczynał jako dyrektor zakupu w sieci reklamowej Ad.net (grupa CR Media). Koordynował otwarcie oraz rozwój biur spółki w krajach nadbałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia). Był też dyrektorem zarządzającym w Sabela Media Polska, następnie prezesem IMPartner (grupa CR Media). W maju 2002 roku zainicjował I Forum Interactive Advertising Bureau. Występował jako prelegent na spotkaniach IAB Europe w Londynie. Przyczynił się do stworzenia pierwszych badań profilu internautów Prawdziwy Profil, których wyniki zaprezentowano na konferencji ESOMAR w Los Angeles w 2003 roku. W latach 2006-2009 był członkiem zarządu Empik sp. z o.o., odpowiedzialnym za stworzenie strategii i wdrożenie empik.com. W 2010 roku piastował stanowisko dyrektora apteki internetowej DOZ.pl. Często występuje podczas konferencji branżowych. Jest ekspertem i doradcą w zakresie marketingu internetowego i multichannel retailing.
Paweł Nowacki - dyrektor rozwoju kontentu w pionie internet Grupy Wydawniczej Polskapresse. Pracę dziennikarską zaczynał w 1983 roku, w radiu studenckim ACR "Kiks" w Łodzi. W drugiej połowie lat 80. współpracował z Radiem Łódź. Jesienią 1989 roku trafił do oddziału "Gazety Wyborczej" w Łodzi. Od października 1990 roku był dziennikarzem "Dziennika Łódzkiego", a od 2000 roku sekretarzem redakcji tej gazety. W październiku 2005 roku trafił do "Nowego Dnia", gazety wydawanej przez Agorę, gdzie był redaktorem prowadzącym. Po zamknięciu tego tytułu wrócił do Polskapresse i był pierwszym redaktorem naczelnym oraz menedżerem serwisu dziennikarstwa obywatelskiego Wiadomosci24.pl. Od września 2009 roku odpowiada za rozwój wszystkich serwisów kontentowych w Polskapresse. Jest absolwentem Uniwersytetu Łódzkiego, filmoznawcą. Ukończył podyplomowe studia UŁ z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz Program Management 2011 ICAN Institut, Harvard Business Review Polska. Jest wykładowcą Akademii Prasy Lokalnej, prowadzonej przez Izbę Wydawców Prasy, oraz współprzewodniczącym Grupy Wydawców Wielomediowych w IAB Polska.