OPIS
Książka skierowana jest głównie do osób pracujących z młodzieżą w wieku dorastania. Inspiracją niniejszego opracowania były doświadczenia Autorki zdobyte w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz opinie wielu osób, a zwłaszcza nauczycieli, wychowawców i pedagogów szkolnych na temat nieadekwatnego spostrzegania siebie przez uczniów w wieku gimnazjalnym, ich niekorzystnego obrazu siebie, a także o trudnościach w mówieniu o sobie pozytwynie, co często przeradza się w zgeneralizowaną postawę negatywizmu wobec otoczenia. Biorąc pod uwagę, iż różnego rodzaju zaburzenia osobowości człowieka są w dużej mierze skutkiem wychowania, zapobieganie ich powstawaniu poprzez oddziaływania pedagogiczne ma olbrzymie znaczenie w profilaktyce społecznej. Adekwatna samoocena pozwala bowiem człowiekowi nie tylko osiągnąć sukcesy, ale i lepiej poradzić sobie z pojawiającymi się w jego życiu ograniczeniami. Dotychczasowe badania naukowe poświęcone samoocenie i jej wpływowi na różne aspekty życia człowieka - to w dużej mierze badania diagnostyczne. Niewiele jest jednak prób korygowania samooceny zwłaszcza w warukach szkolnych. Prezentowana publikacja wychodzi naprzeciw oczekiwaniom wielu pedagogów, prezentując program rozwoju i korygowania samooceny, jak również przedstawiając jego empiryczną weryfikację.