OPIS
Praca pomyślana została jako podręcznik akademicki i ma wszelkie szanse, żeby stać się publikacją zaliczaną do kanonu lektur na wielu kierunkach studiów humanistycznych, a przede wszystkim na kierunkach "pedagogika" i "kulturoznawstwo". Autor - wybitny znawca i reprezentant pedagogiki kultury - przedstawił rodowód tego kierunku czy nurtu myśli pedagogicznej, nakreślił dzieje kształtowania się założeń filozoficznych i metodologicznych pedagogiki kultury, przywołał poglądy klasyków tego kierunku (tworzących w Polsce i w innych krajach). Przyjęty w tej pracy układ chronologiczno-problemowy pozwala śledzić losy pedagogiki kultury i jej zwolenników, pozwala także dostrzec dokonujące się przemiany i uwarunkowania przemian w pojmowaniu oraz uprawianiu pedagogiki kultury. Warto zwrócić uwagę, że o ile część (umownie) historyczna jest próbą szkicowego odtworzenia głównych idei, poglądów i sporów z przeszłości, o tyle część traktująca o współczesności zawiera autorski, oryginalny wykład problemów, a także przegląd spraw i wydarzeń określających aktualną kondycję pedagogiki kultury. Profesor Janusz Gajda od kilkudziesięciu lat współtworzy pedagogikę kultury w naszym kraju i właśnie On - oraz Profesor Irena Wojnar - może stan pedagogiki kultury przedstawić w sposób najbardziej kompetentny.