OPIS
Ze wstępu
Inspiracją do napisania tej książki był, między innymi, komentarz do podstawy programowej. Autorzy napisali w nim, że uczeń liceum powinien poznać dowody niektórych twierdzeń matematycznych, a nie tylko znać ich treści i umieć je stosować. W ostatnim czasie wielu nauczycieli prosiło mnie o sugestie, w jaki sposób można takie dowody uczniom zaprezentować. Ta książka jest próbą sprostania ich oczekiwaniom. Nie ograniczam się jednak do dowodów wspomnianych twierdzeń. Chcę przy okazji pokazać nauczycielom, w jaki sposób mogą rozwinąć tematy wymienione w podstawie programowej, zwłaszcza na poziomie rozszerzonym. Przedstawiam zastosowania i uogólnienia dowodzonych twierdzeń. Na poziomie rozszerzonym naturalne jest dawanie uczniom do rozwiązania zadań trudniejszych niż tradycyjne, typowe zadania szkolne (na przykład maturalne). Jest to praktykowane zwłaszcza na kółkach matematycznych. Często sięgamy po zadania olimpijskie. W tej książce pokazuję takie wybrane zadania, wiążące się z omawianymi twierdzeniami lub ich uogólnieniami.