OPIS
W niniejszej monografii rozwinięta została koncepcja przyznająca sektorowi kreatywnemu fundamentalne znaczenie w procesie kształtowania się metropolii. Autorka podjęła się zadania uchwycenia wielorakich przejawów wpływu tego sektora gospodarczego na społeczno-ekonomiczną przestrzeń największych polskich miast. Wymagało to sięgnięcia do różnych, często odległych od siebie zagadnień i koncepcji. W monografii analizowano zatem takie zjawiska i procesy w ujęciu teoretycznym, jak: metropolizacja, sektor kreatywny, klastry, gentryfikacja i rewitalizacja, a także polityka miejska Unii Europejskiej. Poruszone w tychże rozdziałach zagadnienia teoretyczne znalazły odzwierciedlenie w badaniach empirycznych dotyczących polskich metropolii. W efekcie przeprowadzonych prac badawczych w sposób syntetyczny zobrazowano wpływ sektora kreatywnego na kształtowanie się takich funkcji metropolitalnych, jak: gospodarcza, informacyjna, naukowa, edukacyjna, kulturalna, duchowa i dziedzictwa kulturowego oraz turystyczna.