OPIS
W zainicjowanej rok temu serii wydawniczej Mistrzowie kina amerykańskiego skoncentrowaliśmy się na klasycznym okresie fi lmu hollywoodzkiego. W tomie drugim prezentujemy sylwetki najwybitniejszych reżyserów kinematografi i amerykańskiej lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Te dwie dekady należą do najbarwniejszych w historii kina: do Hollywoodu napłynęły wówczas europejskie nowe fale, wykorzystano fenomen ruchów kontestacyjnych, wzbogacono język fi lmowy o przemiany w war stwie technicznej i estetycznej; trudno nie wspomnieć o zjawiskach społeczno-politycznych – zamieszkach studenckich i wojnie w Wietnamie. Owe lata to także czas rozpadu klasycznych gatunków i uwznioślenia pozycji autora fi lmowego. Dobierając sylwetki reżyserów do tego tomu, staraliśmy się uchwycić tę różnorodność i niezwykłość, toteż znajdziecie w nim Państwo eseje poświęcone takim twórcom, jak: Sydney Pollack, Robert Altman, Martin Scorsese, Sam Peckinpah, Francis Ford Coppola, Stan Brakhage, Stanley Kubrick, Woody Allen czy Steven Spielberg. Amerykańskie kino lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych wciąż fascynuje, stale przemawia do nas swymi fi lmami, inscenizacyjną pomysłowością, zaska kującą odwagą i bezkompromisowością, ale również dojmującym poczuciem końca pewnej epoki i postulatem buntu, wzbogaconym jednak o smutek nostalgii za dawnymi czasami i wzorcami.