OPIS
Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników, jest próbą modelowego ujęcia procesu rehabilitacji, odnoszonego do jego aspektów edukacyjnych. Szczególnie polecamy zainteresowanym pedagogiką specjalną.
Przyjmujemy założenie, że proces rehabilitacji zawiera swoiste podstawy i wspólne elementy, które można odnieść do różnych niepełnosprawności – odmienności.
Książka ta jest ofertą skierowaną do tych, którzy uczestniczą w procesie rehabilitacji edukacyjnej, medycznej zawodowej i społecznej jako organizatorzy określonych projektów. Zadania i sytuacje w projektach dokonują się też dzięki aktywności samych osób niepełnosprawnych oraz osób nadzorujących te projekty: lekarzy, psychologów, pedagogów specjalnych, służb samorządowych, ruchów samopomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem rodziców.
Przedstawione w czterech rozdziałach zagadnienia pokazują zarazem, że efektywną rehabilitację edukacyjną osób z niepełnosprawnością determinuje splot czynników, wśród których diagnoza, wczesna interwencja, właściwy dobór strategii i metod postępowania usprawniającego stanowią kluczowe elementy systemowego ujęcia tego procesu.
Tezy zaprezentowane syntetycznie w poszczególnych rozdziałach książki eksponują przede wszystkim podejście podmiotowe i społeczno-humanistyczne w procesie oddziaływań rehabilitacyjnych. Akcentują również integracyjną perspektywę w podejmowaniu i rozwiązywaniu problemów jednostek niepełnosprawnych.