OPIS
"Celem pracy jest przedstawienie uwarunkowań i efektów procesu liberalizacji obrotów usługowych w Unii Europejskiej. Realizacja celu nastąpiła przez identyfikację barier ograniczających rozwój handlu usługami i jednocześnie ukazanie prób ich usunięcia podejmowanych przede wszystkim przez samą Unię Europejską, a także tych będących wynikiem zobowiązań podjętych w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO). W publikacji przeanalizowane zostały horyzontalne regulacje prawne zmierzające do liberalizacji obrotów usługowych Unii Europejskiej zarówno na płaszczyźnie wewnętrznej (w ramach jednolitego rynku wewnętrznego), jak i zewnętrznej (w stosunkach z krajami trzecimi). Efektem prowadzonych badań jest stworzenie opisu dwóch modeli likwidacji protekcjonizmu w handlu usługami: regionalnego (na przykładzie Unii Europejskiej) i globalnego (wypracowanego pod auspicjami WTO). W pracy zrekonstruowane zostały działania państw na rzecz liberalizacji rynku usług zainicjowane przez Unię Europejską w 1957 r. przyjęciem traktatowej zasady swobody świadczenia usług, rozszerzone na skalę globalną poprzez implementację usług do rokowań Rundy Urugwajskiej rozpoczętych w 1994 r. i kontynuowanych do chwili obecnej w ramach Rundy Dohijskiej."
Fragment Wstępu