OPIS
W książce dla nauczyciela zaproponowanej przez Małgorzatę Jas czytelnik znajdzie wprawdzie tradycyjny wzór rozkładu materiału nauczania, ale na tym koniec podobieństw do znanych wszystkim przewodników metodycznych. W Poradniku metodycznym Małgorzaty Jas znajdują się przede wszystkim rozważania na temat zagadnień nie tak konkretnych i służących do bezpośredniego zastosowania na lekcji, ale równie przydatnych, ważnych z punktu widzenia współczesnego nauczania. Autorka porusza bowiem kwestie, nad którymi każdy nauczyciel gimnazjum zastanawiał się zapewne niejednokrotnie: * Jakie jest współczesne gimnazjum? * Jak ocenić sens jego istnienia po dziesięciu latach od reformy edukacji? * Jakie specyficzne zadania należy mu wyznaczyć z perspektywy dziesięciu lat doświadczeń? * Jaki jest współczesny gimnazjalista? * Jakie cechy różnią jego pokolenie od generacji wcześniejszych? * Z jakimi problemami, charakterystycznymi dla swego wieku, się boryka? * Co sobie ceni, a do czego nie przywiązuje wagi? * Jaki powinien być współczesny nauczyciel w gimnazjum?
Na te pytania stara się znaleźć odpowiedź Małgorzata Jas w swoich rozważaniach. Przywołuje opinie ekspertów, autorytetów w dziedzinach psychologii, socjologii, pedagogiki, ale również – zgodnie z duchem czasu – ekspertów od kultury masowej i marketingu.