OPIS
Praca Zbigniewa Skowrona Myśl muzyczna Jeana-Jacques'a Rousseau stanowi w polskim piśmiennictwie muzykologicznym pozycją wyjątkową. W dość bogatej literaturze poświęconej wybitnemu myślicielowi Oświecenia nie podjęto, jak dotychczas żadnej próby szerszej charakterystyki jego sylwetki jako kompozytora, a zwłaszcza jako filozofa muzyki. Książka profesora Zbigniewa Skowrona wypełnia tę lukę, ukazując wysoce oryginalny dorobek muzyczny J.-J. Rousseau ze szczególnym uwzględnieniem jego poglądów estetycznych. Książkę zamyka obszerny Aneks zawierający przekład bardzo celnie wybranych haseł z Dictionaire oraz fragmenty z Nowej Heloizy. Trzynaście haseł po raz pierwszy zaprezentowanych w języku polskim odzwierciedla najważniejsze problemy estetyczne podejmowane przez Rousseau: Aria, Ekspresja, Jedność melodii, Naśladowanie, Opera, Smak - to tematy określające horyzont zainteresowań oświeceniowej estetyki muzycznej. Dołączona do książki Bibliografia stanowi szczegółowy wykaz zarówno zachowanych źródeł, jak i literatury przedmiotu.