OPIS
Zgromadzone w książce artykuły zostały przygotowane w związku z obradami dwóch grup tematycznych XIII Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego ”Media a zmiany w komunikowaniu społecznym” i ”Społeczeństwo informaŞcyjne; zmiany cywilizacyjno-kulturowe a skutki społeczne”. Autorzy próbują odpowiedzieć w nich na pytanie, czy media elektroniczne, w tym nowe media są lub mogą być czynnikiem zmian w komunikacji społecznej, tworząc nowe formy komunikacji społecznej, zmian, które silnie wpłyną na organizację społeczeństwa, jego strukturę i kulturę.
Świat niezwykle szybko wchodzi w erę technologii cyfrowej, którą wyznaczają multimedia i treści dostępne ”na życzenie”. Zmiany funkcjonowania mediów sprzężonych z telekomunikacją i informatyką, a więc zmiany, które są skutkiem procesu konwergencji, dotyczą w tej samej mierze technologii, otoczenia rynkowego, zachowań konsumenckich, jak i regulacji prawnych.
Esencją tych zmian jest Internet - supersieć a jednocześnie medium, które charakteryzuje się interaktywnością dopasowaną do potrzeb użytkowników. Oczekiwania te w największej mierze spełniają portale oferujące nowe źródła treści tworzone przez samych użytkowników. Dzięki temu powstać mogły społeczności takich np. portali, jak MySpace, Facebook, You Tubę, a w Polsce niezwykle popularny portal Nasza klasa. Treści zawarte w tych portalach znajdowane są nowymi metodami poprzez poszukiwanie, odkrywanie, rekomendaŞcje, a zatem wymagają aktywnego i ciągłego kontaktu z innymi odbiorcami, tworząc w istocie pewien rodzaj kapitału symbolicznego. Dlaczego kapitał powstający w sieciach komunikacji interpersonalnych jest tak dzisiaj istotny? Dlatego że nowe produkty powstające w ramach wymiany i swobodnego użytkowania są tworzone przez tych, którzy jednocześnie z nich korzystają. W ten sposób zresztą zamazuje się dystynkcja ról. Jest się jednocześnie nadawcą i odbiorcą, producentem i użytkownikiem.