OPIS
Książka Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy stanowi próbę ustosunkowania się do – występujących współcześnie niemal w sposób „inwazyjny” – społecznych przemian w zakresie funkcji i roli uniwersytetu. Pragnąłem dokonać diagnozy wybranych kontekstów działania uniwersytetu – zarówno tych, które odnoszą się do jego wewnętrznego funkcjonowania, jak i tych, które dotyczą jego relacji z „całym społeczeństwem”. Po serii książek, w których podjąłem problem roli kultury popularnej w kształtowaniu tożsamości młodego pokolenia, odczułem (bardzo osobistą w swojej istocie) potrzebę zrozumienia społecznych warunków, jakie wpływają na kształt mojej własnej tożsamości – jako naukowca i nauczyciela akademickiego. Z uwagi na moje zainteresowania większość wątków odwołuje się do rzeczywistości amerykańskiej i brytyjskiej, jednak można je – jak jestem o tym przekonany – odnieść również do sytuacji polskiej. Książka ta może więc stanowić swoisty przyczynek do trwającej w naszym społeczeństwie dyskusji nad edukacją wyższą i nad perspektywami jej rozwoju; dyskusji, w której ścierają się różnorodne ideologie, koncepcje i teorie. W tym kontekście porównanie tendencji rozwoju edukacji wyższej na Zachodzie ze zmianami zachodzącymi w Polsce pozwoli nam – być może – na uwolnienie się od „lokalnych emocji” i większą „obiektywizację debaty”.