OPIS
Po 11 latach od opublikowania pierwszego epizodu na łamach "AQQ" ukazuje się pełna wersja tego legendarnego albumu. Jego akcja osadzona jest w Polsce na początku II wojny światowej jesienią 1939 roku. Zelig wraz z ojcem uciekając od wojennej zawieruchy natykają się na grupę żołnierzy niemieckich, którym przewodzi tajemniczy karzeł o paranormalnych zdolnościach wynajęty przez nazistów do spełnienia szczególnej misji. To początek niezwykłej historii, którą dalej prowadzą teksty, obrazy i wyobraźnia każdego z czytelników. Dialogi zawierają mnóstwo tajemniczych treści, które odbiorca ma szansę odczytać i zinterpretować wedle własnego uznania. Akcja jako taka, ma swój logiczny ciąg liniowych zdarzeń. Rysunek jest niezwykle realistyczny (przypomina ten zastosowany w niepublikowanej Burzy), choć w części przedstawia postacie z krainy fantazji. Warto zwrócić uwagę na niekonwencjonalne rozwiązania plastyczno-literackie (np. scena bitwy, sen). Relacje między osobami dramatu, ich zachowania, przekazywane znaki stanowią po pierwsze o ciągłości akcji, po drugie jednak wikłają czytelnika w wyrafinowaną grę z autorami.
Ten album jest w pewnym sensie esencją gatunku, jakim jest graficzna opowieść. Trudno byłoby ją przełożyć na inne medium, opisać w innej formie. Twórcy opowiadanie o sprawach poważnych załamują kontrapunktami z arsenału groteski, realistyczne wizualizacje przeplatają fantasmagoryjnymi stworami. Trudno nie zagłębić się w lekturę i nie dociekać jej sensu. Nie ujawni on się nam w prostej postaci, a niektórym, być może, nie objawi się wcale.
Na uwagę zasługuje też edytorska strona przedsięwzięcia. Okładka z pięknym rysunkiem stylizowana jest na strony tytułowe magazynów z lat 40-tych. Wewnętrzne strony są lekko zabarwione na żółto, a kreski rysunków celowo nie osiągają pełnej czerni.
Wydanie I: 3/2004, wydawca: Kultura Gniewu, Zin Zin Press
Wydanie II: 12/2004, wydawca: Zin Zin Press. Wprowadzono nieznaczne zmiany na okładce, która dzięki temu różni się od okładki pierwszego wydania, co na pewno zauważą wnikliwi czytelnicy i oglądacze. W środku komiksu także niewielkie zmiany. Wszelkie różnice spowodowane są decyzjami autorów i wydawcy o ponownej obróbce graficznej całego materiału.