OPIS
Podręcznik obejmuje całokształt problemów dotyczących nowoczesnego nauczania-uczenia się biologii, przyrody i ochrony środowiska. Autorzy przedstawili współczesne światowe tendencje w edukacji biologicznej i środowiskowej. Podręcznik podzielono na 2 części. W części l — ogólnej przedstawiono: - dydaktykę biologii i ochrony środowiska jako naukę i przedmiot studiów - cele nauczania, dobór i układ treści - kształtowanie pojęć i umiejętności - problemy związane z przebiegiem procesu nauczania oraz dokonywaniem innowacji Część 2 - szczegółowa to omówienie: - dydaktyki poszczególnych dziedzin nauczania, od problemów treści przyrodniczych edukacji wczes no szkolnej przez dydaktykę botaniki, zoologii, fizjologii, anatomii, ekologii, aspektów edukacji środowiskowej do problemów popularyzacji wiedzy biologicznej i środowiskowej. Każdy rozdział zawiera zadania oraz wykaz literatury. W obecnym drugim wydaniu wprowadzono zmiany uwzględniające założenia ostatniej reformy oświaty. Rozszerzono informacje o nowych tendencjach w dydaktyce biologii i edukacji środowiskowej w Polsce i na świecie. Dokonano zmian w propozycjach nauczania związanych z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Położono akcent na nowoczesną organizację procesu nauczania, metody i formy prowadzenia zajęć w terenie i ogrodzie szkolnym, jako podstawy kształtowania poglądów i postaw. Uzupełniono i zaktualizowano wykazy literatury. Podręcznik adresowany do: studentów szkół wyższych — uniwersytetów, akademii pedagogicznych - kształcących nauczycieli biologii i ochrony środowiska; dydaktyków biologii; nauczycieli uczących na różnych etapach kształcenia; wykładowców edukacji ekologicznej; doradców i konsultantów metodycznych pracujących w różnych ośrodkach metodycznych. Może także zainteresować pracowników samorządów terytorialnych odpowiedzialnych za edukację środowiskową i podległych im placówek oświatowych.