OPIS
Drugi z trzech zaplanowanych w cyklu "Barwy epok" podręczników do nauki o języku, napisany przez te same autorki. Zgodnie z przyjętą koncepcją szczególny nacisk kładzie się w nim na kształcenie umiejętności sprawnego posługiwania się językiem ojczystym w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Specjalne bloki pytań służą kształceniu czytania ze zrozumieniem. Materiałem do ćwiczeń są tutaj teksty rozdziałów wprowadzających nowe wiadomości.
Podręcznik zachowuje strukturę znaną z części 1.: nowe wiadomości, ćwiczenie w czytaniu ze zrozumieniem, pozostałe ćwiczenia związane z tematem rozdziału i podsumowanie w zwięzłej formie "Zapamiętaj".
Treści kształcenia również są ujęte w rozdziały o tematyce takiej jak w poprzednim podręczniku, np.: "Język –- jaki jest, jaki był, jak się zmienia", "Warsztat językowy autora dłuższych wypowiedzi pisanych".
Podręcznik do nauki o języku jest ściśle powiązany z podręcznikiem do kształcenia literackiego, ale autorki dbają, by nie powtarzać zawartych w nim treści.