OPIS
Podręcznik koncentruje się na zagadnieniach przewidywanych przez podstawę programową; kształceniu umiejętności funkcjonowania dziecka w rodzinie, grupie rówieśniczej i ogólnie rzecz biorąc w społeczeństwie, skupia się na problematyce państwa, władzy, społeczeństwa i mechanizmach ich funkcjonowania, na przykładach współczesnych i historycznych. Punktem wyjścia są: rodzina, najbliższe otoczenie ucznia, aktywne działanie w społeczeństwie, państwie, wspólnocie narodowej. Autorzy omówili ustrój i instytucje państwa polskiego na tle porównawczym, prawa i wolności człowieka, procedury demokratyczne w mniejszej i większej skali. Zaletą podręcznika jest komunikatywny język narracji autorskiej, liczne ciekawostki, teksty źródłowe, przystępnie wyjaśnione trudniejsze pojęcia i terminy.rzy we wstępie do uczniów piszą: "Teraz nadszedł czas, by zająć się społeczeństwem, w którym żyjecie. W tym roku będziecie uczyć się między innymi o tym, czym różni się władza dawniej i dziś, jakie funkcje pełni prezydent, rząd i parlament, jak działają sądy.ażne jest także, by każdy z was umiał być dobrym członkiem grupy i społeczeństwa. O tym mówi ten podręcznik. Znajdziecie w nim nie tylko wiadomości, których trzeba się nauczyć, ale także materiał do zastanowienia się nad własnymi przeżyciami i zachowaniami".