OPIS
Książka zamyka serię podręczników Mowa polska do kształcenia językowego w gimnazjum. Autorka konsekwentnie realizuje ideę integracji kształcenia językowego z literackim i kulturowym. Elementy wiedzy o języku traktowane są więc funkcjonalnie, z myślą o tym, by ułatwić uczniowi rozumienie i ocenę wypowiedzi innych osób oraz dać narzędzia do sprawnego tworzenia własnych tekstów. Podręcznik dla klasy III poświęcony jest przede wszystkim problemom stylistycznym i poprawnościowym. W licznych ćwiczeniach o zróżnicowanym stopniu trudności autorka powraca jednak również do zagadnień z zakresu fonetyki, fleksji, składni, a także słowotwórstwa oraz leksykologii, omawianych w klasie I i II. Podręcznik zawiera również wiele ćwiczeń redakcyjnych, dotyczących takich form wypowiedzi, jak: opowiadanie, rozprawka, reportaż, przemówienie, recenzja, ogłoszenie, depesza i CV. Podobnie jak w podręcznikach dla młodszych klas, można w nim znaleźć także zadania interpunkcyjne oraz ortograficzne.