OPIS
Podręcznik ten - trzecia i ostatnia część cyklu - integruje zagadnienia będące domeną czterech dziedzin: biologii, geografii, chemii i fizyki. Jest oparty - podobnie jak pozostałe podręczniki - na szkielecie biologiczno-geograficznym i dopełniony elementami chemii i fizyki.
Autorzy zapoznają uczniów z różnorodnością organizmów, przedstawiając poszczególne ich grupy systematycznie. Duży nacisk kładą na przystosowania organizmów do typu środowiska, w którym występują. Następnie ukazują Ziemię jako planetę, na której rozwinęło się i trwa życie. Podkreślają zróżnicowanie krajobrazów, klimatu, warunków życia, flory i fauny w poszczególnych rejonach Ziemi. Charakteryzują wszystkie kontynenty, oceany, a także typowe formacje roślinne i zwierzęce. Po zaprezentowaniu Ziemi autorzy przybliżają uczniom Układ Słoneczny - Słońce, planety, gwiazdy, Księżyc Ziemi, gwiazdozbiory, co daje uczniom ogólny obraz wszechświata. Uczniowie dowiadują się, jaki był udział podróżników, odkrywców i wynalazców w poznanie Ziemi oraz rozwój na niej cywilizacji, a także, jaki wkład wnieśli Polacy. Pod koniec szóstej klasy autorzy uświadamiają uczniom zagrożenia, jakie niesie nieustający rozwój cywilizacji. Kładą przy tym nacisk na działania zapobiegawcze i konieczność nastawienia każdego człowieka na rozwiązywanie problemów globalnych.
Podręcznik składa się z 6 działów:
1. Różnorodność organizmów
2. Planeta Ziemia
3. Nasz świat
4. Ziemia we wszechświecie
5. Osiągnięcia człowieka
6. Problemy współczesności
Każdy dział jest podzielony na rozdziały odpowiadające jednostkom lekcyjnym. Na końcu każdego działu jest przewidziana lekcja powtórzeniowa, która umożliwia utrwalenie nabytej wiedzy. Wszystkie lekcje mają jednakowy układ: rozpoczynają się wprowadzeniem w ujęciu problemowym, są podzielone na krótkie podrozdziały, zawierają ciekawostkę, podsumowanie oraz pytania sprawdzające. Na końcu podręcznika jest słowniczek, którego hasła maja odniesienia do odpowiednich stron w tekście.
Podręcznik jest napisany prostym, komunikatywnym językiem.