OPIS
Zamysłem autora było ukazanie dziejów poprzez powiązania w zakresie przemian gospodarczych, społecznych i ustrojowych ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia jednostki w konkretnym kontekście historycznym i Polski we współczesnym świecie. Takie ujęcie celu i treści nauczania pozwala na pełne wykorzystanie potencjału obu przedmiotów i umożliwia wykształcenie u uczniów cech osobowości i postaw sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, społecznym i politycznym kraju.
Podręcznik przeznaczony jest na cały cykl kształcenia, przedstawia przeszłość i współczesność jako nieprzerwany ciąg wydarzeń. Zawiera pojęcia z zakresu socjologii, porusza problemy związane z państwem, historią gospodarczą, społeczną i ustrojów politycznych (w średniowieczu, historii nowożytnej i historii XIX wieku). Omawia również ustroje niedemokratyczne XX wieku, ustrój RP i współczesne problemy polityki międzynarodowej. Bogata szata graficzna znakomicie ilustruje przedstawione treści, a znajdujący się na końcu podręcznika słowniczek jest niezwykle pomocny w zrozumieniu i przyswojeniu nowych pojęć.
Treści podręcznika ”Człowiek w społeczeństwie dawniej i dziś” i podręczników do 2-letniego liceum uzupełniającego są ściśle skorelowane i wzajemnie komplementarne. łącznie zapewniają realizację podstaw programowych kształcenia ogólnego dla szkół ponadgimnazjalnych na poziomie podstawowym i w tym zakresie przygotowują do matury. Autor w swoim podręczniku konsekwentnie pomijał wszystkie te treści, których realizacja przewidziana jest w liceum uzupełniającym. Dzięki temu nauczyciele zaoszczędzony czas mogą przeznaczyć na staranniejsze przygotowanie uczniów w zakresie wiadomości i umiejętności przewidzianych do realizacji w zasadniczej szkole zawodowej jako obowiązkowe.
Podręcznik z zeszytem ćwiczeń może również służyć pomocą i stanowić uzupełnienie stosowanych podręczników do historii i wiedzy o społeczeństwie w liceum uzupełniającym.