OPIS
Aby czytając, rozumieli. To jedno z ważniejszych zadań stawianych dzisiaj szkolnej dydaktyce. Umiejętność rozumienia czytanych tekstów jest bowiem niezbędna we współczesnym świecie. Konieczność odróżniania faktów od opinii, sądów i odautorskiego wartościowania jest potrzebna dla krytycznej percepcji różnorodnych wypowiedzi.
Proponujemy zatem zestaw tekstów doskonalących te umiejętności. Książka została pomyślana jako cykl testów - od najprostszych do bardziej złożonych. Każdy test został zaopatrzony w tabelę opisującą sprawdzane umiejętności operacyjne, kategorie celów nauczania oraz poziom wymagań. Taki opis pozwala na rzetelne diagnozowanie kształconych czynności. Tworząc tabele, oparliśmy się na taksonomii celów nauczania wg B. Niemierki oraz taksonomii testu polonistycznego T. Patrzałka1, tak więc w zaproponowanych przez nas tabelach testów określone zostały kategorie celów oraz poziom wymagań: A - to operacje wymagające zapamiętania wiadomości; B - rozumienia wiadomości; C - zastosowania wiadomości.