OPIS
W książce ukazano w niej wyzwania edukacyjne wynikające z globalizacji i sposoby rozumienia tego pojęcia. Wyjaśnione zostały także związki między reportażami Kapuścińskiego a Filozofią dramatu Tischnera oraz wpływ kolonializmu na sposób postrzegania historii i tożsamości europejskiej. Wieloznaczne ujęcie przez autora Cesarza motywu wędrówki pozwoliło z kolei wyodrębnić podróż ontologiczną, epistemologiczną i antropologiczną. W pracy znalazły się również wyniki badań poświęcone świadomości aksjologicznej (europejskiej) uczniów i sposobom wykorzystania reportażu jako szkoły wiązania kształcenia językowego z literacko-kulturowym. Przedstawiony w książce program edukacyjny można nazwać czytaniem świata - pozwala bowiem zrozumieć globalne przemiany oraz własną, europejską, kulturę, tożsamość i tradycję. Pomagają w tym zaproponowane projekty analizy i interpretacji wybranych utworów Kapuścińskiego. "Książkę Krzysztofa Koca przeczyta z zainteresowaniem każdy czytelnik, jest bowiem wielowarstwowa, wyrosła z podziwu nad niezwykłym dziełem Ryszarda Kapuścińskiego i jego rolą w transformacji tożsamości Europejczyka. Reportaże autora Cesarza uczą szacunku dla rozmaitych kultur Trzeciego Świata oraz zrozumienia niechlubnego dziedzictwa epoki kolonializmu. [...] Przeprowadzone wśród uczniów badania mówią o potrzebie takiej edukacji, a opublikowane przykłady lekcji zachęcą każdego nauczyciela do organizowania podobnych zajęć w szkole".