OPIS
Wprowadzenie; O konieczności prowadzenia badań nad rolą szkoły w społeczeństwie wielokulturowym (pole problemowe) (Historyczny i współczesny kontekst badań na pograniczu łotewsko-rosyjsko-polskim
* Praktyczne uzasadnienie prowadzenia badań na Łotwie
* W kręgu rozważań metodologicznych
* Etapy realizacji badań w działaniu w Szkole Polskiej w Rydze
* Z założeń prowadzenia badań podłużnych w Szkole Polskiej w Rydze
* Tożsamość na pograniczu jako kategoria do badania);
Wielkie problemy małego kraju - historyczne uwarunkowania wielokulturowości na Łotwie (Przestrzeń pogranicza
* Historia kolonizacji terenów współczesnej Łotwy
* Łotwa - państwem wielu narodów. Rys historyczny
* Charakterystyka mniejszości narodowych na Łotwie współcześnie
* Historyczne uwarunkowania obecności Polaków na Łotwie
* Szkolnictwo polskie na Łotwie do 1989 roku
* Narodowość, obywatelstwo - uregulowania prawne
* Szkolnictwo mniejszości narodowych na Łotwie po 1989 roku);
Szkoła Polska w Rydze - dzieje najnowsze (Podstawy prawne działalności w dziedzinie oświaty mniejszości polskiej na Łotwie
* Początki tworzenia alternatywy edukacyjnej w Rydze
* Praca nad koncepcją szkoły - od projektu do końcowego efektu
* Instytucjonalizacja przedsięwzięcia
* Szkoła w Rydze jako laboratorium dwóch Uniwersytetów
* Szkoła jako przestrzeń nasycona konfliktami
* Eksperymentalna Szkoła Polska - stara czy nowa alternatywa?
* Pozorny spokój - cisza przed burzą
* Programy nauczania - współpraca ministerstw
* Aktywność naukowa środowisk
* Ciąg dalszy konfliktu w Szkole Polskiej na ulicy Tallinas
* Owoce polsko-lotewskiej współpracy naukowej
* Huśtawka nastrojów w okresie od akredytacji do akredytacji
* Podróże sentymentalne na Łotwę
* Zmierzch szkoły polskiej. czy quasi-polskiej?);
Podmioty szkoły - funkcjonowanie w rolach społecznych (Autor jako kreator, moderator, obserwator
* Szkoła jako testament pokolenia dziadków
* Szkoła polska to nadzieja dla rodziców
* Szkoła polska jest szansą dladzieci
* Szkoła polska jako wyzwanie dla pedagogów
* Szkoła polska kłopotem dla polityków);
Podwajanie tożsamości w kontekście emancypacyjnej funkcji szkoły (Szkoła na pograniczu jako medium kształtowania się tożsamości
* Teoretyczny obszar problematyki tożsamości
* Autodeklaracje uczniów oraz zawartość treściowa tych identyfikacji
* "Ja-realne" oraz Ja-idealne" badanych dzieci
* Język jako jeden z podstawowych atrybutów tożsamości
* Obraz "Innego" w oczach badanych uczniów
* Tożsamość w sytuacji pogranicza);
Zamiast zakończenia: dramat polskości w sytuacji tożsamości zawłaszczonej (Dynamika konfliktu w szkole
* Aporema tożsamości w sytuacji polskości skolonizowanej i zawładniętej);
Bibliografia (Dokumenty źródłowe
* Literatura przedmiotu);
Aneksy; Polish School Abroad in the Presence of identity Dilemmas on the Example of the Polish School in Riga (Summary)