OPIS
Rozdział I "Determinanty cywilizacyjne i kulturowe edukacji medialnej" traktuje o humanizmie jako trwałej podstawie edukacji i różnym jego rozumieniu, o megatrendach rozwoju kultury, o mass mediach i hipermediach w kreowaniu kultury popularnej. Rozdział II koncentruje się wokół problematyki dominującej roli mass mediów i hipermediów w kulturze. Omówione zostały wybrane teorie i kierunki, modele procesu komunikowania, kulturotwórcze funkcje mediów, sposoby manipulowania oraz ich rola w kształtowaniu tożsamości narodowej i rozumieniu innych kultur, a także w stymulowaniu rozwoju kultury regionalnej. Rozdział III dotyczy znaczącej roli mass mediów w edukacji. Wskazuje na szansę i zagrożenia edukacyjne w odbiorze mediów oraz na ich wyjątkową rolę w edukacji globalnej, instrumentalnej i autotelicznej. W rozdziale IV omówiona została swoistość poszczególnych mass mediów, jak książki, prasy, radia, filmu i telewizji, i ich oddziaływanie wychowawcze. Rozdział V jest uogólnieniem dotychczasowych rozważań na temat stworzonego przez media swoistego środowiska wychowawczego człowieka współczesnego. Rozdział VI dotyczy najnowszej generacji mediów. Zasygnalizowano tu kluczowe problemy społeczeństwa informacyjnego, roli komputerów i Internetu w edukacji. Rozdział VII zawiera wybór fragmentów ze znaczących publikacji dotyczących mass mediów i hipermediów. Ma on charakter pomocniczy i uzupełniający rozważania zawarte w poprzedzających go rozdziałach.