OPIS
Potrzeba stosowania marketingu w polskich szkołach wyższych zrodziła się wraz z powstaniem i rozwojem rynku usług edukacyjnych na początku lat 90. XX w. Marketing uczelni odnosi się do rynkowych zachowań szkół wyższych i opiera się na założeniu, że podobnie jak i inne organizacje przyjmują one aktywną postawę wobec otoczenia, kształtując relacje z uczestnikami rynku.
Marketing szkół wyższych jest pracą zbiorową grona autorów, którzy podjęli wspólną ideę określenia podstaw i zakresu stosowania marketingu w polskich uczelniach. Wśród autorów znajdują się m.in. wybitni profesorowie marketingu, znawcy rynku edukacyjnego, a także młodzi adepci dziedziny marketingu. Autorzy reprezentują uczelnie państwowe i prywatne. W publikacji próbują znaleźć odpowiedzi na pytania związane nie tylko z samą filozofią myślenia kategoriami marketingowymi w szkole wyższej, ale również stosowanymi tam narzędziami marketingowymi.
Książka adresowana jest do Czytelników, którzy z ciekawości, zawodowego obowiązku lub konieczności stanęli m.in. przed takimi problemami:
Czy usługa edukacyjna jest produktem, a student klientem na rynku?
W jaki sposób pogodzić cele społeczne, którym ma służyć uczelnia z jej celami
rynkowymi?
Czy wykształcenie absolwentów może być elementem przewagi konkurencyjnej
uczelni?
Więcej reklamy czy public relations? Jakie zadania spełnia promocja uczelni - rekrutowanie kandydatów czy budowanie wizerunku?
Czy można pogodzić prosprzedazowe działania marketingowe z postulatem wysokiej jakości nauczania?
W jaki sposób regulacyjna rola państwa wpływa na stosowanie marketingu w uczelniach?
Wykładowca a student: mistrz uczeń, wyrocznia czy przyjaciel.
Czy koncepcja kształcenia ustawicznego zredukuje negatywne skutki działania czynników demograficznych?