OPIS
Przedmiotem pracy było określenie pozycji ustrojowej instytucji samorządu zawodowego, z uwzględnieniem systematyki samorządów zawodowych funkcjonująych w Polsce oraz funkcji sprawowanych przez nie. Do najistotniejszych elementów rozprawy należy skonstruowanie prawnego modelu zadania publicznego oraz analiza problematyki powierzania zadań publicznych samorządom zawodowym. Do głównych tez pracy należy zaliczyć następujące twierdzenia: decentralizacja zastosowana przez prawodawcę w przypadku powierzania zadań publicznych samorządom zawodowym, to przykład decentralizacji rzeczowej, nie znajdującej bezpośredniej regulacji prawnej w Konstytucji. Fakt wykonywania przez organy samorządów zawodowych zadań publicznych nie uzasadnia zliczania ich do struktur administracji publicznej w znaczeniu ustrojowym, można je traktować jako organy administrujące w ujęciu funkcjonalnym. W polskim systemie prawnym można wyróżnić dwie kategorie samorządu zawodowego: zawodów zaufania publicznego oraz innych zawodów; regulacja konstytucyjna nakreśla odmienne ramy ustrojowe funkcjonowania tych związków, czego konsekwencją jest odmienne funkcjonowanie tych typów samorządów oraz rodzaj zadań publicznych, jakie można im powierzyć. Prawny model zadania publicznego przyjęty w rozprawie zakłada: określenie zadania publicznego prawem powszechnie obowiązującym; wykonywanie go w formach prawnych; wykonywanie wg procedur określonych prawem; finansowanie przez środki zapewnione przez państwo; poddanie jego wykonania kontroli sprawowanej przez organy państwa.