OPIS
Uważaliśmy i uważamy nadal, że podręcznik przeznaczony dla studentów II roku studiów na wydziałach medycyny weterynaryjnej czy hodowli i biologii zwierząt nie może być opracowaniem, w którym przedstawiona jest szczegółowa wiedza, oparta na źródłach bibliograficznych w niej cytowanych, nie może przedstawiać wiedzy, np. z zakresu rozległej historii badań fizjologicznych. W nauczaniu fizjologii istotne znaczenie ma podręcznik, ale wiodącą rolę odgrywają nauczyciele akademiccy, którzy bogactwo swojej wiedzy chcą i mogą przekazywać studentom w bezpośrednich z nimi kontaktach. Przyjęliśmy więc, że część wiedzy - przede wszystkim wynikająca z toczącego się procesu tworzenia nauki, zmienna i skomplikowana oraz z zasady kontrowersyjna powinna być wyłączona z podręcznika i musi być przekazywana na wykładach, seminariach i ćwiczeniach. Założyliśmy też, że nasz podręcznik trafi do rąk studentów, którzy wcześniej opanowali wiedzę z zakresu anatomii, histologii, embriologii, chemii, biochemii i biofizyki.
„Mam nadzieję, że podręcznik ten pozwoli studentom postrzegać w sposób racjonalny piękno wytworzonego w ewolucji złożonego procesu życia, że zachwyci bogactwem mechanizmów regulacyjnych i przyczyni się do zacierania wytworzonej w dawnych latach sztucznej przepaści między jakże bliskimi procesami życia zwierząt i życia człowieka. Wierzę, że prezentowana w podręczniku wiedza pozwoli też zrozumieć i zapamiętać, iż wspólne są zwierzętom i człowiekowi uczucia niepokoju, bólu i cierpienia. Owocem tej świadomości niech będzie stalą dążność do niesienia pomocy zwierzętom, do przeciwstawiania się bezmyślnym często okrucieństwom, jakie stosują ludzie wobec ubezwłasnowolnionych i słabszych od człowieka zwierząt".
Olsztyn, sierpień 2005 r. Tadeusz Krzymowski