OPIS
Spis Treści :
Podziękowania
Wstęp
CZĘŚĆ I. MATERIAŁOWY, STYLISTYCZNY I EKONOMICZNY KONTEKST POŁUDNIOWONIDERLANDZKIEJ PLASTYKI ALABASTROWEJ
Rozdział 1. Alabaster jako materiał rzeźby: przyczyny popularności i stosunek do surowca
Wykorzystanie alabastru w produkcji artystycznej do XVI w.
Alabaster w teorii i praktyce włoskiego renesansu
Kariera alabastru na północ od Alp
Popularyzacja alabastru jako materiału rzeźbiarskiego
Mowa materiału ? mowa o materiale
Rozdział 2. Rzeźba niderlandzka od schyłku gotyku do wczesnego baroku (ze szczególnym uwzględnieniem plastyki alabastrowej)
Między gotykiem a renesansem
Między italianizmem a ?stylem rodzimym?
Między renesansem a barokiem
Mechelen: od sztuki dworskiej do masowej produkcji rzemieślniczej
Podział specjalności rzeźbiarskich jako odzwierciedlenie struktury cechowej
Rozdział 3. Niderlandzki handel sztuką a drogi docierania południowoniderlandzkiej rzeźby alabastrowej do Europy Środkowo-Wschodniej
Rynek artystyczny w Niderlandach
Rozprzestrzenianie się południowoniderlandzkiej rzeźby alabastrowej w Europie Środkowo- Wschodniej w XVI i XVII w.
Alabastrowe dzieła na rynku antykwarycznym w XVIII i XIX w.
CZĘŚĆ II. PLASTYKA ALABASTROWA WE WNĘTRZACH KOŚCIELNYCH
Rozdział 1. W służbie dynastii i zreformowanego Kościoła. Importy plastyki alabastrowej jako fundacje protestanckich dworów w Dreźnie i Berlinie
Adaptacje importów alabastrowych w kręgu Augusta Saskiego
Alabastrowy ołtarz berliński na tle fundacji artystycznych Joachima II
Rozdział 2. Ku ozdobie Domu Bożego i na wieczną pamiątkę. Importowane nastawy i reliefy zaadaptowane w epitafi ach protestanckich
Epitafium rodziny Loitzów w kościele Mariackim w Gdańsku
Epitafi a Weinlöba i Reichów w kościele pw. św. Mikołaja w Berlinie
Epitafi a w kościołach śląskich ....