OPIS
Zeszyt ćwiczeń przeznaczony dla uczniów z dysleksją i dysortografią z klas IV–VI szkoły podstawowej.
Mogą z nim pracować zarówno czwartoklasiści, jak i piątoklasiści czy szóstoklasiści – wybór zależy od poziomu umiejętności danego ucznia.
W podejściu standardowym najlepiej zacząć od realizacji zadań z części 1. zeszytu z poziomu podstawowego, by potem przejść do kolejnych części i poziomów.
Cała seria składa się z sześciu zeszytów ćwiczeń na różnych poziomach trudności, po dwa zeszyty na rok szkolny.
W jednym zeszycie ćwiczeń zgromadzono zróżnicowany materiał ortograficzny – miks trudności ortograficznych, który następnie jest powtarzany w kolejnych zeszytach, ale na wyższym poziomie.
Taki układ wynika z przeprowadzonych badań, które wykazały, że uczniowie z dysleksją lepiej przyswajają treści przedstawiane w krótkich, skoncentrowanych pigułkach, a następnie wielokrotnie powtarzane, niż zebrane w długich jednorazowych sekwencjach
(jedna zasada ortograficzna przez dłuższy czas).
Warto wybrać nową wersję Ortograffiti do pracy z uczniem z dysleksją i dysortografią, ponieważ zamieszczone w niej ćwiczenia rozwijają:
umiejętność czytania, zwłaszcza w zakresie tempa czytania i rozumienia czytanego tekstu,
umiejętność pisania poprawnego pod względem ortograficznym,
funkcje uczestniczące w nauce czytania i pisania: wzrokowo-przestrzenne, słuchowo-językowe i motoryczne,
zdolność szybszego uczenia się przez wprowadzenie technik aktywizujących mózg,
umiejętność samooceny, która podnosi motywację do nauki.
Zeszyt ćwiczeń składa się z 11 bloków – każdy przeznaczony do realizacji na jednych zajęciach 45-minutowych:
Zabawy z ortografią – rozgrzewka
„Ch” wymieniające się na „sz”, „s”, „ś”, „si”
„H” niewymienne
„H” wymieniające się na „g”, „z”, „ż”
Wielka litera w wyrazach z „ch” i „h”
„Ó” w zakończeniach „-ów” i „-ówka”
„U” w czasownikach zakończonych na „-uję”, „-ujesz”
„U” w zakończeniach „-uszek” i „-unek”
„Ż” niewymienne; „ż” po spółgłoskach „l”, „ł”, „n”, „r”
Głoski miękkie w wyrazach z „rz” i „ż”
Powtórzenie i utrwalenie poznanych zasad
Zeszyt zalecany jest jako kontynuacja realizacji zadań z zeszytu Ortograffiti. MIKS. Poziom podstawowy. Część 1