OPIS
Klient nagle odwołuje sesję terapeutyczną lub po prostu nie przychodzi.
Warunki pracy, które ci zaoferowano, uniemożliwiają etyczne prowadzenie psychoterapii.
W toku pracy terapeutycznej dowiadujesz się o popełnionym przez klienta przestępstwie.
Otrzymujesz od klienta propozycję przeniesienia znajomości na grunt prywatny.
Klient bardzo dużo mówi, porusza wiele wątków, robi dygresje, a praca nie posuwa się do przodu.
Klient milczy lub zdawkowo odpowiada na pytania.
Dowiadujesz się o chorobie, która na najbliższe miesiące wyłączy cię z pracy terapeutycznej.
Padasz ofiarą stalkingu ze strony klienta.
Każdy psychoterapeuta zna trudne sytuacje w terapii i poradnictwie. Autorzy tej praktycznej książki omawiają 34 typowe problemy, z jakimi borykają się psycholodzy i terapeuci, oraz proponują rozwiązania. Wszystkie rozdziały mają jednolitą strukturę: trudne sytuacje analizowane są na podstawie studium przypadku, każdy rozdział kończą rekomendacje dotyczące dalszego postępowania. Książka zawiera także wzory pism, które psychoterapeuta i psycholog mogą skierować do klienta w wybranych trudnych sytuacjach.
Pod pojęciem „trudne sytuacje” rozumiemy problematyczne zachowanie i doświadczenia osób leczących i leczonych w ramach kontaktów zawodowych. Opisujemy tu rozmaite rodzaje trudności w przebiegu psychoterapii i poradnictwa, aby specjalistom dysponującym różnym poziomem wiedzy przedstawić możliwości reagowania w sytuacjach krytycznych. Niektóre z przedstawionych przypadków są charakterystyczne dla danego settingu, inne odnoszą się do typowych sposobów zachowania i przeżywania osób podczas terapii (np. skłonność do milczenia podczas rozmowy); z kolei jeszcze inne mają coś wspólnego z nami samymi (np. silna irytacja w kontakcie z osobami, które wykazują konkretne cechy).
Z tekstu