OPIS
W książce Praca logopedy z wcześniakami i noworodkami na oddziale neonatologii Diagnoza, terapia, wsparcie:
gotowe narzędzia logopedyczne do badania noworodków i niemowląt: bilans logopedyczny, badanie ssania odżywczego podczas karmienia piersią, kwiat mleczny do badania karmienia butelką, narzędzia do oceny wędzidełka podjęzykowego, karta logopedyczna do badania pediatrycznych zaburzeń karmienia, kwestionariusz dla matek
propozycje stymulacji oralnych, porady dotyczące wprowadzania karmienia doustnego u wcześniaków i noworodków z zaburzeniami karmienia
analiza rozwoju oralności pierwotnej i wtórnej oraz jej wpływu na pediatryczne zaburzenia karmienia, rozwój komunikacyjno-językowy i psychologiczny
charakterystyka i konsekwencje wcześniactwa oraz stymulacje wspomagające rozwój dziecka
omówienie roli logopedy oraz pracy logopedycznej z noworodkami i niemowlętami.
Justyna Reneteau – doktor, wykładowca akademicki, logopeda dwujęzyczny (polski i francuski).
Skończyła także rehabilitację i inżynierię medyczną (UPMC Paris VI).
Pracuje między innymi na oddziale neonatologii i pediatrii w paryskim szpitalu.
Uczestniczy w badaniu longitudinalnym dzieci urodzonych przed 28. tygodniem ciąży.
Prowadzi szkolenia i wykłady dla pracowników medycznych.
Publikuje artykuły na temat diagnozy i terapii dzieci dwujęzycznych oraz wcześniaków w Polsce i we Francji.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1
Definicja oralności
1.1. Oralność pierwotna
1.1.1. Początki oralności w życiu płodowym
1.1.2. Oralność pierwotna od urodzenia
1.2. Odruchy oralne u noworodków
1.3. Oralność wtórna
1.4. Związek między oralnością pokarmową a oralnością werbalną
1.5. Wyzwania związane z oralnością
1.5.1. Wymiar psychologiczny
1.5.2. Wymiar komunikacyjno-językowy
Rozdział 2
Wcześniactwo
2.1. Częstość występowania porodów przedwczesnych
2.2. Przyczyny porodów przed 37. tygodniem
2.3. Konsekwencje wcześniactwa
2.4. Opieka neonatologiczna i nadmierna stymulacja
2.5. Odczucia rodziców na oddziale neonatologii
2.6. Obserwacja wcześniaka
2.7. Bilans logopedyczny wcześniaka i noworodka
2.7.1. Interpretacja bilansu logopedycznego
2.7.2. Analiza trzech studiów przypadku
2.8. Karmienie dzieci urodzonych przedwcześnie stosowane na oddziale neonatologii
2.8.1. Doustne karmienie wcześniaków
2.8.2. Techniki wspomagające karmienie wcześniaka
2.8.3. Wstępne wymagania do karmienia butelką
2.8.4. Propozycje pierwszych pozycji dziecka podczas karmienia butelką
2.8.5. Adaptacje smoczka i butelki
Rozdział 3
Badanie wędzidełka podjęzykowego
3.1. Klasyfikacja
3.1.1. Konsekwencje anatomiczne, funkcjonalne i rozwojowe ankyloglosji
3.1.2. Konsekwencje za krótkiego wędzidełka podjęzykowego w rozwoju oralności i wymowy
3.2. Rola logopedy w badaniu przesiewowym ankyloglosji
3.3. Narzędzia do diagnozy za krótkiego wędzidełka podjęzykowego u noworodka
3.3.1. Lingual Frenulum Protocole For Infants
3.3.2. Hazelbaker Assessment Tool for Lingual Frenulum Function
3.4. Diagnoza logopedyczna w przypadku za krótkiego wędzidełka podjęzykowego
3.4.1. Obserwacja ogólna
3.4.2. Ocena anatomiczna
3.4.3. Ocena funkcjonalna
3.4.4. Ocena karmienia
3.4.5. Zalecenia i dalsze kroki
Rozdział 4
Praca logopedy na oddziale neonatologii i intensywnej terapii noworodka
4.1. Trzy etapy profilaktyki w kontekście pracy na oddziale neonatologii
4.2. Wsparcie rodziców i grupa „Karmienie” w szpitalu
4.3. Bilans logopedyczny wcześniaka na oddziale neonatologii
4.3.1. Interwencja logopedyczna skupiona na usamodzielnianiu noworodka w karmieniu
4.4. Terapia logopedyczna w sferze orofacjalnej
4.4.1. Rodzaje stymulacji na oddziale neonatologii
4.4.2. Kiedy można zacząć stymulację i kto może ją przeprowadzić?
4.4.3. Jakie są pozytywne efekty programów stymulacji?
4.4.4. Podstawowe zasady stymulacji orofacjalnej
4.4.5. Przykłady stymulacji
4.5. Podsumowanie pracy logopedy – koniec hospitalizacji wcześniaka
4.5.1. Badanie dotyczące wiedzy matek na temat rozwoju wcześniaków i ich doświadczenia na oddziale neonatologii
4.5.2. Metoda przeprowadzenia badania
4.5.3. Rezultaty badania
4.5.4. Dlaczego ważne jest przeprowadzanie badań na oddziale?
Rozdział 5
Pediatryczne zaburzenia karmienia
5.1. Etiologia pediatrycznych zaburzeń karmienia
5.1.1. Zaburzenia pochodzenia organicznego
5.1.2. Zaburzenia czynnościowe
5.1.3. Zaburzenia pochodzenia sensorycznego
5.1.4. Zaburzenia pochodzenia psychologicznego
5.2. Karta logopedyczna do badania pediatrycznych zaburzeń karmienia
5.3. Rodzice a diagnoza pediatrycznych zaburzeń karmienia
5.4. Logopedyczne poradnictwo rodzicielskie w kontekście pediatrycznych zaburzeń karmienia
Bibliografia
Załączniki