OPIS
W literaturze przedmiotu brakuje pozycji obejmującej problematykę związaną z dydaktyką języka polskiego w szkołach montessoriańskich na gruncie edukacji wczesnoszkolnej w polskim systemie edukacyjnym. Prezentowana praca stanowi propozycję ujęcia najważniejszych zagadnień z tego zakresu. W książce przedstawiono zasady uczenia się (uczenia się, a nie naucza- nia) przez dzieci języka polskiego w edukacji wczesnoszkolnej wraz z materiałami rozwojowymi, sposobami dokonywania prezentacji oraz stosowaniem kart pracy.
Utworzone i opisane tu pomoce wdrożono do użytku w Niepublicznej Szkole Podstawowej Montessori w Toruniu, gdzie zostały one dostatecznie przetestowane w drodze kilku lat obserwacji. Niech służą dzięki tej publikacji w edukacji językowej dziecka i stanowią inspirację do tworzenia kolejnych materiałów. Wydaje się, że po ponad stu latach od otworzenia pierwszej placówki przez Marię Montessori nadszedł już czas na upowszechnianie innego - niż system klasowo-lekcyjny - systemu edukacyjnego w Polsce. Bez powszechnego dzielenia się tą wiedzą zmiana w naszym systemie edukacyjnym będzie niemożliwa.
Oddając tę pozycję w ręce nauczycieli, osób prowadzących szkoły montessoriańskie, autor pragnie podzielić się rozwiązaniami, które dowodzą, że rdzenny system Montessori we współczesnych czasach również działa i jest bardzo efektywny. Warunkiem jest jednak stosowanie się do wskazówek Marii Montessori, obserwowanie i podążanie za dzieckiem i jego potrzebami.