OPIS
Książka Pawła Karpowicza przychodzi z nieocenioną pomocą - dostarcza wiedzy, która wyprowadza z pułapki redukcjonizmu w odniesieniu do medytacji, ale także wobec psychoterapii. Ukazuje obie dziedziny z szerokiej perspektywy. Uwzględnia wiedzę naukową, kontekst historyczno?kulturowy i filozoficzny każdej z nich, a także własne doświadczenia Autora. Znajdziemy w niej wiele porządkujących informacji z dziedziny socjologii, psychologii, psychoterapii, religioznawstwa i innych, a równocześnie liczne ilustracje omawianych zagadnień zaczerpnięte z historii osobistej i praktyki medytacyjnej Autora.
To niezbędnik dla każdego, kto jest zainteresowany pogłębionym doskonaleniem siebie.
Benedykt Peczko
* * *
Autor Psychoterapii i medytacji zabiera nas w barwny świat swojego życia. Dzieli się doświadczeniami zdobytymi na ścieżce duchowego i osobistego rozwoju. Na tej drodze autor jest naszym przewodnikiem, który - jak sam napisał - doświadczył zarówno wzlotów, jak i upadków.
To unikatowa książka - szczera, otwarta i świadoma podróż, podczas której wędrujemy przez systemy i szkoły medytacji oraz poznajemy humanistyczny wymiar psychoterapii.
Dziękuję Ci, Pawle, za książkę Twojego życia!
Ryszard Adamiak
* * *
Ludzie naszej epoki są pochłonięci sprawami świata zewnętrznego, lecz gubią się w sprawach życia psychicznego wymagających odporności i specjalnego treningu wewnętrznego. Doświadczając zagubienia, dezorientacji bądź alienacji od samego siebie, szukają coraz częściej wsparcia i ratunku w psychoterapii.
Autor książki Psychoterapia i medytacja omawia modele i narzędzia psychoterapii, które pomagają uporządkować psychiczne wnętrze, a jednocześnie zwraca uwagę na duchowo?religijny wymiar życia psychicznego, podkreślając praktyczne znaczenie medytacji jako metody wewnętrznego rozwoju.
Spis treści
Przedmowa - Benedykt Krzysztof Peczko
Wstęp
1. Myśl globalnie, działaj lokalnie, czyli
Źródła współczesnej psychoterapii
1.1. Mały heros - ekspandujący kult nauki i techniki
1.2. Rodzi się nowe - powstanie psychoanalizy
1.3. Historyczne źródła psychoterapii
1.4. Psychoterapia a religia
1.5. Współczesna nauka a psychoterapia
1.6. Psychoterapia a umysł i natura świadomości
1.7. Dylematy wokół istoty psychoterapii i praktyki terapeutycznej
1.8. Psychoterapia a tradycje i praktyki starożytnej filozofii greckiej
1.9. Wkład Carla Gustava Junga do kształtowania się współczesnej psychoterapii
1.10. Zachodnia psychoterapia a inspiracje zaczerpnięte ze wschodniej psychologii i tradycji duchowej
1.11. Podsumowanie
2. Tak dawno, że już nikt nie pamięta, czyli
Historia medytacji
2.1. Odkrycie medytacji na Zachodzie
2.2. Naukowe i potoczne rozumienie medytacji
2.3. Medytacja w tradycjach religijnych i duchowych
2.4. Medytacja chrześcijańska
2.5. Pozareligijny wymiar medytacji
3. Zapraszamy do środka, czyli
Poziomy i typy medytacji w buddyzmie oraz jodze
3.1. Wprowadzenie
3.2. Medytacje analityczne
3.3. Praktyki skupiania umysłu, koncentracji i uważności
3.4. Medytacja. Ćwiczenia praktyczne
4. Trzeba się trochę porozciągać, czyli
Medytacje wyższego poziomu
4.1. Praktyki transformacji i rozpoznawania swoich doskonałych właściwości
4.2. Przeszkody na ścieżce duchowej i ich transformacja w ujęciu tantry
4.3. Praktyka przemiany bolesnych uczuć w tybetańskiej jodze tsa lung
4.4. Praktyka urzeczywistniania swoich doskonałych właściwości przez transformację w oświeconą istotę (bóstwo)
4.5. Praktyka transformacji bolesnych stanów wewnętrznych poprzez medytację
4.6. Medytacja
5. Co widać z góry, czyli
Koncepcja człowieka w psychoterapii i medytacji
5.1. Wizja świata a zachowania
5.2. Obraz człowieka w podstawowych nurtach myśli psychologicznej
5.3. Istota człowieka i wyższe stany świadomości w ujęciu psychologii humanistycznej
5.4. Doświadczenia szczytowe
5.5. Obraz człowieka w świetle najgłębszych poziomów medytacji
5.6. Medytacja. Wzmocnienie siły życiowej poprzez pięć elementów
6. Kiedy Józio coś zbroił, czyli
Etyczne podstawy medytacji
6.1. Wprowadzenie
6.2. Etyka a społeczeństwo
6.3. Uniwersalne czy społeczne źródła etyki?
6.4. Normy etyczne buddyjskiej ścieżki duchowej
6.5. Prawo karmy
6.6. Medytacja
7. Jak Józio został grzecznym chłopcem, czyli
Etyczny wymiar psychoterapii
7.1. Wprowadzenie
7.2. Rola wartości w psychoterapii
7.3. Stosunek do popełnionych błędów
7.4. Zasady etyczne a proces psychoterapii
7.5. Co to znaczy zachować się asertywnie?
7.6. Niekorzystne postawy umysłu
7.7. Wybaczać czy nie wybaczać?
7.8. Toksyczni rodzice?
7.7. Siła wyższa, etyczna przemiana i zdrowienie
7.8. Czy psychoterapeuci akceptują wagę etyki w psychoterapii?
7.9. Medytacja
8. Jak zrobić lody czekoladowo?śmietankowe bez cukru, czyli
Tajniki wewnętrznej przemiany
8.1. Milowy kamień na ścieżce transformacji - otwartość i cierpliwość
8.2. Walka bez walki
8.3. Przeszkody na ścieżce wewnętrznej przemiany i ich przekraczanie
8.4. Podsumowanie
9. Król jest nagi, czyli
Rola psychoterapeuty i rola duchowego nauczyciela
9.1. Wystarczająco dobry psychoterapeuta
9.2. Wystarczająco dobry nauczyciel duchowy
9.3. Cechy duchowego nauczyciela
9.4. Tęsknota za pełnią: relacja uczeń - duchowy nauczyciel
9.5. Budowanie relacji uczeń - duchowy nauczyciel
9.6. Zakończenie. Na tropach aromatu miłości
10. Wielkie rzeki kończą bieg w oceanie, czyli
Psychoterapia i medytacja w procesie integracji
10.1. Psychoterapia jako typ medytacji
10.2. Jak szybko możemy się znaleźć w raju?
10.3. Jedno życie czy wiele/nieskończenie wiele żywotów?
10.4. Meandry pamięci
10.5. Czego nam brakuje do kompletnego obrazu?
10.6. Phowa - sztuka świadomego umierania
10.7. Śmierć jako radosna brama do dalszego istnienia
10.9. Joga snu
10.10. Bardo
10.11. Podsumowanie
10.12. Medytacja
Bibliografia
Przedmowa
Gdy w połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, będąc świeżo upieczonym magistrem psychologii, rozpoczynałem szkolenie w zakresie psychoterapii, pierwszym jego etapem było uczestnictwo we własnej terapii grupowej, a w kolejnych fazach także indywidualnej. Wtedy też pierwszy raz zetknąłem się z medytacją wzorowaną na praktykach buddyzmu zen jako metodą przygotowującą do sesji terapeutycznych, ale stanowiącą także ich dopełnienie i przedłużenie. Choć z początku nie rozumiałem, w jakim celu te dwie metody były łączone, to konsekwentnie podążałem za podawanymi nam instrukcjami. Z czasem zacząłem odkrywać, że sesje medytacji przed pracą terapeutyczną zwiększają zdolność rozpoznawania dominujących treści przelewających się przez umysł - wyobrażeń, ana