OPIS
Książka jest kolejnym tomem monograficznego opracowania poświęconego tajwańskiemu teatrowi tańca. Praca stanowi rezultat wieloletnich studiów prowadzonych przez badaczkę w tajwańskich i europejskich bibliotekach, ośrodkach naukowych i teatralnych archiwach dzięki wsparciu Narodowego Centrum Nauki (Polska), DAAD (Niemcy), National Central Library i Chiang Ching-Kuo Foundation (Tajwan). Tym razem autorka bada pięćdziesięcioletnie dzieje i metamorfozy jednego z najsłynniejszych zespołów tańca na Tajwanie – Teatru Tańca Brama Chmur (Yunmen Wuji / Cloud Gate Dance Theatre). Dokonuje mistrzowskich analiz najważniejszych choreografii twórcy tego zespołu, Lin Huaimina, sytuując badane dzieła w szerokim kontekście kulturowym, filozoficznym, estetycznym. Ukazuje, w jaki sposób sztuka tańca może uczestniczyć w dyskursie społecznym, a nawet politycznym oraz przyczyniać się do kształtowania odrębnej, tajwańskiej tożsamości kulturowej. Autorka przedstawia przemiany estetyki zespołu w ciągu dziesięcioleci z komparatystycznym zacięciem, w odniesieniu do tańca współczesnego na Zachodzie oraz uwzględniając oddziaływanie na taniec innych sztuk i nowoczesnych technologii. Pokazuje mądrość łączenia elementów lokalnej tradycji i nowych tendencji w sztuce, dzięki czemu powstają inspirujące estetycznie i intelektualnie kompozycje taneczne. Dodatkowym walorem książki są piękne fotografie autorstwa tajwańskich fotografów, dokumentujące wybitne dzieła Lin Huaimina i jego tancerzy.