OPIS
Książka przedstawia Boską komedię Dantego Alighieri jako źródło wiedzy na temat współczesności. To punkt wyjścia do nieustannie ponawianych prób poznania, kontestowania czy rewolucjonizowania swojej epoki, podejmowanych przez artystów takich jak Robert Rauschenberg, Pier Paolo Pasolini, Peter Weiss, Philippe Sollers i wielu innych. Oparta na lekturach dzieła Dantego, przeplatanych interpretacjami tych, którzy nawiązują do niego w swoich poszukiwaniach, praca ta stanowi prezentację momentów czasowego spiętrzenia, zgęstnienia czasu, który zaczyna w równym stopniu nazywać najbliższe doświadczenie „Teraz” oraz odległą historię kultury. Taka anachroniczna perspektywa pozwala spojrzeć na nowo nie tylko na aktualność dzieła Dantego, ale także za jego pośrednictwem na węzłowe problemy współczesności: Zagładę, zimną wojnę, przemysł kulturalny czy katastrofę klimatyczną. Nie chodzi tu więc jedynie o nowe odczytanie Boskiej komedii, ale o pozwolenie na to, aby to poemat Dantego czytał nasze czasy od nowa.
Paweł Mościcki – filozof, eseista i tłumacz. Pracuje w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Członek redakcji kwartalnika „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”. Autor książek: Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej (2008), Godard. Pasaże (2010), Idea potencjalności. Możliwość filozofii według Giorgio Agambena (2012), My też mamy już przeszłość. Guy Debord i historia jako pole bitwy (2015), Foto-konstelacje. Wokół Marka Piaseckiego (2016), Migawki z tradycji uciśnionych (2017), Chaplin. Przewidywanie teraźniejszości (2017), Lekcje futbolu (2019). Jest autorem wizualnego atlasu poświęconego migracjom (refugeeatlas.com) oraz prowadzi bloga: pawelmoscicki.net . W 2022 roku zadebiutował jako prozaik książką Azyl (Nisza).