OPIS
„Koncepcja odrębnego wydania Norwidowskich odczytów o Słowackim jest znakomitym pomysłem z kilku powodów: nawiązuje do edycji pierwodruku, po drugie – i to powód ważniejszy – ten tekst należy do zespołu tych dzieł Norwida (obok poematu Promethidion, traktatu poetyckiego Rzecz o wolności słowa i eseju Milczenie), które odsłaniają w nieomal kompletnym wymiarze autorskie rozumienie cywilizacji, kultury i poezji. Zarazem jednak odczyty są takim utworem, którego lektura wymaga współcześnie szerokiego komentarza. Zadanie podjęte przez Marka Busia zasługuje więc i na aprobatę, i na wsparcie. Krakowski badacz ma wszelkie kompetencje, by je wykonać perfekcyjnie; przemawia za tym jego doświadczenie edytorskie, zdobyte także dzięki pracy w zespole opracowującym wielotomowe krytyczne wydanie Dzieł wszystkich Norwida, dowodzą tego również opublikowane już artykuły, w których pojawił się wątek odczytów.
Struktura publikacji ma charakter trójdzielny; składa się na nią obszerny analityczno-interpretacyjny wstęp, tekst Norwidowskich prelekcji z towarzyszącymi mu objaśnieniami i wyodrębniony aparat krytyczny zawierający uwagi edytorskie oraz odmiany tekstu.
z recenzji prof. dr hab. Grażyny Halkiewicz-Sojak
To pierwsze krytyczne wydanie odczytów o Słowackim. Opatrzone obszernym wstępem ukazującym Norwidową koncepcję czytania, podające optymalną wersję tekstu, zaopatrzone w szczegółowe objaśnienia. Oryginalnym i rzadko wykorzystywanym pomysłem typograficznym wydania jest złamanie tekstu odczytów wyłącznie na stronach prawych, nieparzystych. Strony lewe przeznaczono na korespondujące objaśnienia i ilustracje.
Krytyczna edycja O Juliuszu Słowackim otwiera nowy dział w serii Pewne Norwidiana. Znajdą się w nim krytyczne wersje tekstów różnych utworów, opatrzone wstępami, omówieniami i objaśnieniami. Wszystkie tomy z tego działu będą miały dla wyróżnienia jednolity, szary kolor okładek.
Marek Buś, norwidysta, edytor, pracownik Instytutu Filologii Polskiej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, a w latach 2006–2017 zastępca dyrektora IFP. Autor m.in. książek: Składanie pieśni. Z dziejów edytorstwa twórczości Cypriana Norwida (1977), Norwidyści. Miriam – Cywiński – Borowy – Makowiecki – Wyka. Konteksty (2008), Idee i formy. Studia i szkice o Norwidzie (2014), wieloletni współpracownik rocznika „Studia Norwidiana”, uczestnik licznych sympozjów, zwłaszcza norwidowskich.