OPIS
„W pierwszym rozdziale pracy przedstawiam krótką ewolucję pojęcia „autor” od momentu wprowadzenia francuskiego terminu „polityka autorska” i omawiam najistotniejsze kwestie debaty nad filmowym autorem, krytyczne i teoretyczne próby zmierzenia się z tym zagadnieniem: anglosaską „teorię autora”, filmowy strukturalizm, poststrukturalistyczną „śmierć autora” i neoformalizm. (...) W rozdziale drugim niniejszej pracy definiuję specyfikę kina artystycznego oraz określam rolę autora w systemie tego kina. Interesuje mnie kino artystyczne jako kategoria krytyczna w akademickim dyskursie. (...) Kino artystyczne w Australii jest tematem kolejnego rozdziału. Skupiam się w nim na latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych – okresie rozkwitu kina narodowego w Australii. (...) Kolejne trzy rozdziały pracy, dotyczące wybitnego reprezentanta nowego australijskiego kina, Paula Coxa, stanowią praktyczne zastosowanie teoretycznych rozważań z pierwszych trzech części. Przedmiotem moich zainteresowań jest sposób, w jaki „film Paula Coxa” funkcjonuje współczesnie w obrębie międzynarodowego kina artystycznego.” Marek Haltof