OPIS
Na uwagę zasługuje pomysł wykorzystania fragmentów książek Korczaka, wielkiego pedagoga, miłośnika dzieci, który znał ich zainteresowania, potrzeby, wyobraźnię i psychikę.
Dokonała integracji treści polonistycznych z elementami przyrody, historii, sztuki, etyki. Kształcenie literackie łączy się z nauką słuchania, czytania, mówienia, pisania, z kształceniem językowym. Autorka zwraca uwagę na naukę czytanie ze zrozumieniem – wybieranie informacji oraz interpretacja tekstu, bogacenie słownictwa, a także na umiejętności językowe, pisanie dłuższych form wypowiedzi, opowiadanie, opis, zaproszenie, ogłoszenie, ćwiczenia retoryczne – argumentowanie, wyciąganie wniosków, planowania pracy.
Zadania wymagają od ucznia podjęcia różnorodnych działań, co ujawniają czasowniki operacyjne jak: przeczytaj, wybierz, uzupełnij, ustal, napisz, pomyśl, opracuj, wyjaśnij, przekonaj, określ, na poziomie wiedzy, umiejętności i postaw.
Fragmenty tekstów o wysokim stopniu elementów wychowawczych są dostosowane do poziomu językowego
i intelektualnego. Mogą też stanowić podstawę budowy programu wychowawczego. Język fragmentów zaprezentowanych tekstów
i poleceń jest poprawny, zgodny z normą wzorcową , dostosowany do wieku uczniów.