OPIS
Kto to jest mandragora? Co to jest mandragora? Gdzie znaleźć mandragorę? Jak znaleźć mandragorę? Co robi mandragora? – to 5 pytań, na które Mandragora – Klasyfikcje podaje 233 odpowiedzi układające się w wielowątkową i otwartą opowieść o ludziach i innych gatunkach, a także o świecie, który wymyka się wszelkim próbom jego porządkowania i klasyfikowania. Przez swoje przypadkowe podobieństwo do człowieka mandragora znajduje się na granicy światów, kieruje naszą uwagę ku temu, co nas łączy z innymi organizmami żywymi, ku wspólnym jednokomórkowym przodkom, czy operującemu w nas wszystkich kwasowi dezoksyrybonukleinowemu.
Mandragora – Klasyfikcje to opowieść utkana z faktów i fikcji. Tworzą ją przytoczenia, przechwycenia, interpretacje, komentarze, wycinki prasowe, refleksje filozoficzne, botaniczne opisy, medyczne zalecenia i przepisy na magiczne specyfiki. Próby zrozumienia tego, jak to się stało, że roślina wygląda jak człowiek, uruchomiły całą kaskadę teorii, wierzeń, metafor i przypowieści. Mandragora, niczym Światowid, zyskała wiele twarzy i różnych znaczeń w zależności od miejsca i kultury.
Mandragora została tu przetworzona chyba na na wszelkie znaczenia świata, choć to roślina w sumie niepozorna ale, zaiste, z otwierającym źrenice ogniem. Jest jedną z tysiąca roślin, które zmieniają widzenie homo sapiens, ale ona robi to naprawdę niezwykle intensywnie i od wieków. I właśnie taka jest też i ta książka. Do czytania po trochu, do przemyśleń, do przeżywań. Więc uważajcie żeby nie przedawkować. Lektura stężona!
Urszula Zajączkowska
O AUTORKACH:
Małgorzata Gurowska – artystka wizualna, autorka książek, wykładowczyni i kuratorka. Tworzy z myślą o uwzględnianiu perspektywy innych gatunków, zwłaszcza tych eksploatowanych i dyskryminowanych przez człowieka. Sztuka jest dla niej narzędziem interwencji i sprzeciwu. Autorka i współautorka wielokrotnie nagradzanych książek, w których skupia się na kwestiach politycznych i społecznych krytycznie opisując relacje ludzi i nie-ludzi. Jej prace pokazywane były na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i na świecie, m.in. MYCOsystem na XXII Triennale di Milano „Broken Nature: Design Takes on Human Survival”. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie obecnie jest profesorką na Wydziale Rzeźby.
Monika Rogowska-Stangret – adiunktka w Instytucie Filozofii, Uniwersytetu w Białymstoku, filozofka prowadząca badania na styku filozofii feministycznej, humanistyki środowiskowej i posthumanizmu, tłumaczka; była członkinią komitetu zarządzającego europejskim projektem New Materialism: Networking European Scholarship on „How Matter Comes to Matter”, European Cooperation in Science and Technology (COST), Action IS 1307 (2013-2018); publikowała w Feminist Theory (2020), Philosophy Today (2019), The Minnesota Review: A Journal of Creative and Critical Writing(2017); autorka książki Ciało – poza innością i tożsamością. Trzy figury ciała w filozofii współczesnej (Gdańsk 2016, 2019), współredaktorka między innymi zbiorów Feministyczne nowe materializmy: usytuowane kartografie (2018) i Feminist new materialisms: Activating ethico-politics through genealogies in social sciences (2019); redaktorka działu Praxiography*: Practices and Institutions w piśmie „Matter: A Journal of New Materialist Research”.