OPIS
Materiał nauczania w podręczniku został uporządkowany chronologicznie. W podręczniku zostały wyodrębnione działy. Każdy dział obejmuje zamknięty okres z historii powszechnej lub Polski albo zintegrowane treści z historii powszechnej i Polski (w zależności od specyfiki omawianej epoki). W ramach działów wyodrębnione zostały tematy, z których każdy odpowiada jednej jednostce lekcyjnej. Każdy dział kończy lekcja powtórzeniowa. Liczne polecenia towarzyszące różnym elementom podręcznika służą kształceniu umiejętności wskazanych w celach ogólnych podstawy programowej.
Podręcznik Historia. Zakres podstawowy. Klasa 3 obejmuje następujące działy:
- Europa i świat od 1815 r. do połowy XIX wieku.
- Polacy i ziemie polskie w 1. Połowie XIX wieku.
- Europa i świat od połowy XIX w. do 1914 roku.
- Polscy i ziemie polskie w 2. połowie XIX wieku i na początku XX wieku.
- Polska, Europa i świat w okresie Wielkiej Wojny.
- Europa i świat w okresie międzywojennym.
- Polska w dwudziestoleciu międzywojennym.
Struktura tematu (jednostki lekcyjnej):
- Wypunktowane najważniejsze zagadnienia lekcji.
- Oś czasu porządkująca kluczowe wydarzenia omawiane na lekcji.
- Tekst główny podzielony na podrozdziały – wprowadza podstawowe treści nauczania wyszczególnione w podstawie programowej zakresu podstawowego.
- Ramki słownikowe zawierające wyjaśnienia kluczowych pojęć i terminów historycznych.
- Ramki Warto wiedzieć zawierające dodatkowe informacje o charakterze ciekawostek, uzupełnień – ubarwiają i rozszerzają narrację, mają zaciekawić ucznia przedmiotem.
- Ramki Ślady przeszłości zawierają informacje o śladach historii czy konsekwencjach wydarzeń historycznych, z którymi uczeń styka się w codziennym życiu.
- Ramki Biogram wprowadzają dodatkowe informacje dotyczące ważnych postaci historycznych.
- Ramki Spory, dyskusje, oceny rozszerzają wiadomości i pokazują różne oceny prezentowanych wydarzeń i postaci.
- Materiały graficzne (fotografie, rysunki, schematy, mapy, diagramy) – towarzyszą im polecenia ukierunkowujące interpretację danego rodzaju źródła (ikonograficznego, kartograficznego, statystycznego).
- Kalendarium – zestawienia najważniejszych wydarzeń omawianych na danej lekcji, ułatwiające powtarzanie i systematyzację materiału nauczania.
- Podsumowanie (tematu) – krótki tekst syntetyzujący najważniejsze wiadomości i formułujący wnioski.
- Polecenia (na zakończenie tematu) – polecenia otwarte sprawdzające opanowanie materiału nauczania.
- Praca z tekstem źródłowym – tekst źródłowy (lub historiograficzny) z poleceniami ukierunkowującymi analizę.
- Infografiki (całostronicowe lub na rozkładówkach) – w atrakcyjny graficznie sposób przybliżające wybrane zagadnienia historyczne.
Struktura materiału powtórzeniowego po dziale:
- Powtórzenie (działu) – podsumowanie najważniejszych zagadnień w formie krótkich tekstów wraz z taśmą chronologiczną synchronizująca wydarzenia z różnych dziedzin (np. polityka gospodarka, wojskowość, kultura itp.).
- Warto przeczytać – propozycje wartościowych publikacji popularnonaukowych odnoszących się do treści danego działu.
- Źródła – konteksty – materiał ćwiczeniowy zawierający teksty źródłowe i historiograficzne oraz źródła ikonograficzne wraz z zestawami poleceń.
- Polecenia (otwarte) odnoszące się do treści działu.