OPIS
Wstręt
Jedno słowo w tytule i blondynka w niebezpieczeństwie zapewniły filmowi Romana Polańskiego finansowanie. Pozornie `Wstręt` miał być komercyjnym thrillerem, bo coś bardziej wyrafinowanego zniechęciłoby producentów – wyjaśniał reżyser. W rzeczywistości uczynił ze `Wstrętu` studium szaleństwa, spektakl upadku i dekonstrukcji psychiki człowieka. Podłożem historii są irracjonalne lęki, które towarzyszą ludziom w codziennych sytuacjach. W przypadku Carol, wyolbrzymiony do granic obłędu strach przejmuje stopniowo władzę nad jej życiem. Odsuwa ją od świata zewnętrznego, ofiarowując w zamian klaustrofobiczne mieszkanie, które stanie się miejscem zbrodni.
Matnia
Realizację „Matni” określano jako koszmar, aktorzy nieustannie się kłócili, zdjęciom towarzyszyła kiepska pogoda, metody pracy Polańskiego przerażały producentów filmu. Owa realizacja przebiegała jednak ściśle według planów Polańskiego, który stworzył dokładnie taki film, jak zamierzał. Wpływy tej specyficznej mieszanki kryminału i komedii widać w wielu filmach hollywoodzkich, jak choćby „Bonnie i Clyde” czy „Pulp Fiction”. Nawiązania do Becketta, efekciarstwo, oryginalność wizji, afektacja – skrajne opinie od zawsze towarzyszyły reżyserowi, nie inaczej było z „Matnią”. Polański wykorzystuje w filmie pinterowski zabieg dramaturgiczny: zamyka w pomieszczeniu dwie osoby, a kiedy ich relacje osiągają temperaturę wrzenia, dodaje trzecią.