OPIS
`Kolekcja PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL vol. 3` to trzecie wielopłytowe wydawnictwo DVD zawierające 8 najciekawszych, starannie wyselekcjonowanych filmów dokumentalnych pokazywanych na 9. edycji festiwalu PLANETE+ DOC:
1. `5 rozbitych kamer` reż. Emad Burnat, Guy Davidi, Palestyna/Francja/Izrael/Holandia, 2011, 90 min
2. `Ambasador` reż. Mads Brügger, Dania 2011, 93 min
3. `Bert Stern. Prawdziwy Madman` reż. Shannah Laumeister, Stany Zjednoczone, 2011, 93 min
4. `Kumaré. Guru dla każdego` reż. Vikram Gandhi, Stany Zjednoczone, 2011, 84 min
5. `Niech żyją Antypody!` reż. Wiktor Kossakowski, Niemcy/Holandia/Argentyna/Chile, 2011, 104 min
6. `Pałac` reż. Tomasz Wolski, Polska, 2012, 85 min
7. `Projekt Nim` reż. James Marsh, Wielka Brytania 2011, 93 min
8. `Wodne dzieci` reż. Aliona van der Horst, Holandia, 2011, 75 min
5 rozbitych kamer, reż. Emad Burnat, Guy Davidi, Palestyna/Francja/Izrael/Holandia 2011, 90 min.
Palestyński rolnik i współtwórca filmu – Emad, za pomocą pięciu kamer dokumentuje różne oblicza walki jego wioski z izraelską opresją. `5 rozbitych kamer` to nie tylko fascynujący obraz unikalnych zdarzeń z historii żydowsko-palestyńskiego konfliktu, lecz również bardzo osobista, poruszająca filmowa wypowiedź na temat walki palestyńskiej wioski przeciwko przemocy i opresji.
Ambasador, reż. Mads Brügger, Dania 2011, 93 min.
Duński dziennikarz i satyryk Mads Brügger, udając przedziwnego, enigmatycznego i zdeprawowanego dyplomatę z Zachodu, wystylizowanego na Henry’ego Stanley’a i Karla Lagerfelda w jednym, tym razem wyrusza w podróż do serca Afryki. Tym samym chce obnażyć przerażające oblicze głębokiej korupcji w tej części świata.
Bert Stern. Prawdziwy Madman, reż. Shannah Laumeister, Stany Zjednoczone 2011, 93 min.
Sophia Loren, Liz Taylor, Shirley MacLaine, Barbra Streisand, Madonna, Scarlett Johansson – wszystkie one znalazły się na zdjęciach słynnego amerykańskiego fotografa Berta Sterna, autora kultowej sesji `sypialnianej` z Marilyn Monroe i zdjęcia wykorzystanego na plakacie `Lolity` Stanley’a Kubricka. Film, nakręcony przez muzę i życiową partnerkę artysty, przedstawia intymny i delikatny portret uwielbianego mężczyzny, który pozornie osiągnął w życiu wszystko.
Kumaré. Guru dla każdego, reż. Vikram Gandhi, Stany Zjednoczone 2011, 84 min.
Kumaré to oświecony guru ze Wschodu, który zbudował wspólnotę ludzi, głęboko wierzących w głoszone przez niego przesłanie. Sedno w tym, że Kumaré to fikcyjna postać, w którą wcielił się reżyser Vikram Gandhi. Film jest zabawnym, choć równocześnie niezwykle szczerym i wnikliwym zapisem tego szczególnego eksperymentu, w którym reżyser przekracza kolejne granice i łamie tabu.
Niech żyją Antypody!, reż. Wiktor Kossakowski, Niemcy/Holandia/Argentyna/Chile, 2011, 104 min.
Czy potrafisz zgadnąć, gdzie byś się wydostał, gdybyś nagle przekopał prosty tunel przez Ziemię, z jednego jej krańca na drugi? To pytanie od zawsze pobudzało fantazję pisarzy, a także wyobraźnię dzieci. W końcu stało się również punktem wyjścia dla wielokrotnie nagradzanego rosyjskiego reżysera Wiktora Kossakowskiego. „Niech żyją Antypody!” to hipnotyzujący filmowy traveloque, który doceniła m.in. Europejska Akademia Filmowa (nominacja do Prix Arte) oraz organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji 2011 (film otwarcia).
Pałac, reż. Tomasz Wolski, Polska 2012, 85 min.
W 1955 roku ukończono budowę Pałacu Kultury i Nauki – daru narodu radzieckiego dla Polski. Niecałe 60 lat później uznany dokumentalista Tomasz Wolski („Lekarze”) wkracza do Pałacu z kamerą i próbuje odsłonić przed widzami najgłębsze zakamarki kontrowersyjnej budowli.
Projekt Nim, reż. James Marsh, Wielka Brytania 2011, 93 min.
`Projekt Nim` to szczególnego rodzaju filmowa biografia, w której James Marsh (reżyser oscarowego `Człowieka na linie`) opowiada prawdziwą historię szympansa Nima – zwierzęcia, które usiłowano „przerobić” na człowieka. To również odkrywcza podróż poprzez świat wychowujących go ludzi – osób, które wzięły udział w `Projekcie Nim`
Wodne dzieci, reż. Aliona van der Horst, Holandia 2011, 75 min.
Reżyserka Aliona van der Horst śledzi losy Tomoko Mukuiyamy – niekonwencjonalnej, japońsko-holenderskiej pianistki, która, wchodząc w okres menopauzy, uświadamia sobie, że już nigdy nie będzie mogła mieć dzieci. W jednej z japońskich wiosek artystka tworzy multimedialną instalację, która wyzwala w kobietach chęć podzielenia się intymnymi historiami o kobiecości, seksualności oraz utracie dziecka. Jak się okazuje, również reżyserka ma osobisty powód do nakręcenia tego zjawiskowo poetyckiego filmu.