OPIS
Płyta poświecona tradycjom muzycznym Polaków na Bukowinie rumuńskiej i ukraińskiej, Żytomierszczyźnie oraz wśród zesłańców w Kazachstanie. Nagrań dokonano w latach 1995 - 96. Wybór reprezentuje głównie repertuar pamiętany na co dzień, pojawiający się jeszcze niekiedy w obiegu naturalnym. Pieśni występują zarówno w wersjach solowych, jak i zespołowych (kilku śpiewaków). Pieśni Bukowiny prezentują pieśni obrzędowe: weselne, kolędy, pieśń pogrzebowa oraz pozaobrzędowe: obyczajowe, miłosne, ballady.
Dwa tańce w wykonaniu zespołu Watra z Brzeźnicy w Polsce stanowi przykład muzyki instrumentalnej Bukowiny. Przegląd z Żytomierszczyzny otwiera pieśń z repertuaru śpiewaków wędrownych o sierotach. Następne przykłady to staropolska kolęda w powolnym rytmie mazurkowym, pieśń pielgrzymkowa, pieśń powstańcza, ballady dworsko - ludowe. Na Żytomierszczyźnie do dzisiaj śpiewane są pieśni religijne i pogrzebowe. Repertuar obrzędowy, dotyczący zwyczajów dorocznych i rodzinnych zachował się w niewielkim stopniu, ale wciąż wykonywane są pieśni weselne, związane z pożegnaniem panny młodej oraz oczepinami.Repertuar muzyczny Polaków z Kazachstanu obejmuje przede wszystkim repertuar weselny, związany z pożegnaniem panny młodej, oczepinami, przyśpiewki weselne, a także pieśni pogrzebowe, miłosne, obyczajowe i historyczne. Wiele z tych utworów zachowuje wybitną zachowawczość, np. wykonanie pieśni pogrzebowych nie różni się niczym od tych, spotykanych na Lubelszczyźnie. Także do tradycyjnego poloneza nawiązuje szlachecka `mazurska` pieśń oczepinowa, śpiewana na Podlasiu. Wydawnictwo jest dowodem, że przez ponad kilkadziesiąt lat życia na zesłaniu Polacy w Kazachstanie zachowali religijną tożsamość oraz elementy dawnej obrzędowości bożonarodzeniowej i wielkanocnej. Wydanie płyty odbyło się przy wsparciu finansowym Instytutu Muzyki i Tańca. Płyta poświecona tradycjom muzycznym Polaków na Bukowinie rumuńskiej i ukraińskiej, Żytomierszczyźnie oraz wśród zesłańców w Kazachstanie. Nagrań dokonano w latach 1995 - 96. Wybór reprezentuje głównie repertuar pamiętany na co dzień, pojawiający się jeszcze niekiedy w obiegu naturalnym. Pieśni występują zarówno w wersjach solowych, jak i zespołowych (kilku śpiewaków). Pieśni Bukowiny prezentują pieśni obrzędowe: weselne, kolędy, pieśń pogrzebowa oraz pozaobrzędowe: obyczajowe, miłosne, ballady. Dwa tańce w wykonaniu zespołu Watra z Brzeźnicy w Polsce stanowi przykład muzyki instrumentalnej Bukowiny.
Przegląd z Żytomierszczyzny otwiera pieśń z repertuaru śpiewaków wędrownych o sierotach. Następne przykłady to staropolska kolęda w powolnym rytmie mazurkowym, pieśń pielgrzymkowa, pieśń powstańcza, ballady dworsko - ludowe. Na Żytomierszczyźnie do dzisiaj śpiewane są pieśni religijne i pogrzebowe. Repertuar obrzędowy, dotyczący zwyczajów dorocznych i rodzinnych zachował się w niewielkim stopniu, ale wciąż wykonywane są pieśni weselne, związane z pożegnaniem panny młodej oraz oczepinami.Repertuar muzyczny Polaków z Kazachstanu obejmuje przede wszystkim repertuar weselny, związany z pożegnaniem panny młodej, oczepinami, przyśpiewki weselne, a także pieśni pogrzebowe, miłosne, obyczajowe i historyczne. Wiele z tych utworów zachowuje wybitną zachowawczość, np. wykonanie pieśni pogrzebowych nie różni się niczym od tych, spotykanych na Lubelszczyźnie. Także do tradycyjnego poloneza nawiązuje szlachecka `mazurska` pieśń oczepinowa, śpiewana na Podlasiu. Wydawnictwo jest dowodem, że przez ponad kilkadziesiąt lat życia na zesłaniu Polacy w Kazachstanie zachowali religijną tożsamość oraz elementy dawnej obrzędowości bożonarodzeniowej i wielkanocnej. Wydanie płyty odbyło się przy wsparciu finansowym Instytutu Muzyki i Tańca.