OPIS
Rozpoczynamy serię albumów z cyklu `Antologia` jednego z najbardziej znanych kompozytorów muzyki teatralnej, filmowej i rozrywkowej w Polsce. Harfy Papuszy to poemat symfoniczny skomponowany przez Jana Kantego Pawluśkiewicza do wierszy Bronisławy Wajs-Papuszy w 1993 roku. Fascynacja kompozytora wierszami tej cygańskiej poetki dała początek wielkiej formie wokalno-instrumentalnej na głosy, chór i orkiestrę. Jan Kanty Pawluśkiewicz w utworze pokazuje barwny świat Romów oraz uwydatnia sens poezji Papuszy. Nagranie utworu miało miejsce w Kościele oo. Augustianów św. Katarzyny w Krakowie, a prawykonanie dla poubliczności odbyło się w noc światojańską 1994 roku na Krakowskich Błoniach. W nagraniu wzięli udział znakomici soliści: Gwendolyn Bradley (sopran, gwiazda nowojorskiej Metropolitan Opera), Elżbieta Towarnicka (sopran), Bożena Zawiślak-Dolny (mezzosopran) i Andrzej Biegun (baryton), a także Orkiestra i Chór Polskiego Radia w Krakowie pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego. W albumie, oprócz 18 utworów, które znalazły się w pierwszym wydaniu płytowym „Harf Papuszy”, zamieszczony został także Finał Poematu, wykonany podczas wspomnianego koncertu. Wojtek Kocołowski, w książeczce dołączonej do płyty, napisał: „(…) Autor jest architektem i muzykiem. Używając nut, zbudował pomnik. Na bardzo wysokim postumencie. Prawdopodobnie zbyt wysokim dla samej Bronisławy Wajs. Ale to przecież pomnik w hołdzie i jako taki wcale nie musi być lustrem rzeczywistości. Inaczej mówiąc – Jan Kanty Pawluśkiewicz przy pomocy muzyki dokonał prywatnego procesu beatyfikacyjnego pewnej skromnej Cyganki, która wędrowała z taborem, uniknęła zagłady, osiadła z przymusu, pisała z serca i kochała świat, choć świat jej nie kochał.” W listopadzie 2013 roku będzie miał premierę film „Papusza” w reżyserii Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze, w którym została wykorzystana muzyka z „Harf Papuszy”. Za muzykę do filmu artysta otrzymał nagrodę za najlepszą muzykę podczas 38. Festiwalu Filmowego w Gdyni.