OPIS
W wyniku współpracy Polskiego Centrum Informacji Muzycznej z Polskim Radiem S. A., przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ukazały się pierwsze płyty nowej serii „Muzyka Polska Dzisiaj – Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich”. Wydanych zostało 10 monograficznych płyt kompaktowych audio poświęconych twórczości współczesnych kompozytorów polskich różnych generacji, mieszkających i działających w Polsce i poza granicami kraju, twórców, którzy pomimo znaczącego dorobku nie posiadali dotąd własnej, monograficznej płyty: Zbigniewa Penherskiego (ur. 1935), Lidii Zielińskiej (ur. 1953), Magdaleny Długosz (ur. 1954), Tadeusza Wieleckiego (ur. 1954), Anny Zawadzkiej-Gołosz (ur. 1955), Jacka Grudnia (ur. 1961), Jarosława Siwińskiego (ur. 1964), Michała Talmy-Sutta (ur. 1969), Ewy Trębacz (ur. 1973) oraz Aleksandra Kościowa (ur. 1974).
Dzięki ścisłej współpracy z kompozytorami, płyty zawierają reprezentatywne dla twórców zestawy utworów w najbardziej cenionych przez nich wykonaniach. Nagrania pochodzą głównie ze zbiorów Biblioteki-Fonoteki Związku Kompozytorów Polskich (POLMIC) oraz z Archiwum Polskiego Radia. Są to przede wszystkim rejestracje festiwali „Warszawska Jesień” i „Warszawskie Spotkania Muzyczne”, cyklów koncertowych „Generacje”, „Portrety Kompozytorów”, „Muzyka Teraz” oraz najwybitniejsze nagrania studyjne Polskiego Radia. Dzięki dużemu zaangażowaniu twórców oraz wielu innych osób i instytucji, zasoby te zostały wzbogacone o pozycje z prywatnych archiwów kompozytorów (głównie ich własne realizacje muzyki elektroakustycznej) oraz cenne nagrania studyjne i koncertowe powstałe w innych ośrodkach.
Płyty mają promować również wykonawców, którzy chętnie zgodzili się na udział w projekcie. Poza znakomitymi wykonaniami najlepszych orkiestr radiowych (NOSPR, POR i Amadeus), na płytach zostały wydane świetne kreacje wielu innych najwybitniejszych polskich i zagranicznych zespołów, dyrygentów oraz solistów.
Książeczki zawierają informacje o kompozytorach (w tym – eseje na temat ich twórczości autorów przez nich samych rekomendowanych), utworach i wykonawcach w języku polskim i angielskim.
Jacek Grudzień
Już jako student warszawskiej Akademii Muzycznej zadebiutował na Festiwalu „Warszawska Jesień”. Po studiach ukończonych z wyróżnieniem (1986) wyjechał do Londynu na stypendium ufundowane przez Witolda Lutosławskiego. Skomponowany tam utwór na chór i orkiestrę Lumen, pod dyrekcją Stanisława Skrowaczewskiego, w Filharmonii Narodowej w Warszawie, otwierał Światowe Dni Muzyki 1992. W 1988 otrzymał nagrodę na Konkursie Młodych ZKP za utwór Hologram II na kwartet smyczkowy, zaś w 1995 – na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Gitarę Klasyczną za utwór Androvanda. W 1997 roku na zaproszenie Washington University w Seattle prowadził seminarium dotyczące polskiej muzyki współczesnej. W 2003 jego AdNaan na wiolonczelę i taśmę otrzymał rekomendację w kategorii ogólnej na Trybunie Kompozytorów UNESCO w Wiedniu.
Twórczość kompozytorska Jacka Grudnia obejmuje również muzykę teatralną i filmową. Stworzył muzykę do ponad 50 spektakli teatralnych, pracując m.in. z takimi reżyserami jak Zbigniew Brzoza, Grzegorz Jarzyna, Remigiusz Brzyk. W 2005 otrzymał nagrodę za muzykę do spektaklu Mary Stuart na V Festiwalu Polskiego Radia i Telewizji „Dwa Teatry” w Sopocie. Spektakl Medea – z jego muzyką w reżyserii Jarzyny – został wystawiony w 2006 roku w słynnym Burgtheater w Wiedniu. Przez szereg lat był również kierownikiem muzycznym Teatru Studio w Warszawie. Film z jego muzyką Tout un hiver sans feu w reżyserii Grega Zglińskiego otrzymał wiele nagród i wyróżnień, między innymi na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji (2004).