OPIS
Książka poświęcona fenomenowi filmowej kultury niezależnej w okresie, w którym pozornie film mógł istnieć tylko w ramach kultury oficjalnej, państwowej. Tymczasem było inaczej. Kluczowy temat publikacji – jak dystrybuować i propagować treści zakazane, nieoficjalne i nieocenzurowane – został przedstawiony w szkicach poruszających różne wątki związane z tym zagadnieniem. Istnienie form filmu niezależnego w Polsce okresu PRL to rozmaite zjawiska: rozpowszechnianie utworów filmowych, emigracyjne instytucje i studia produkujące filmy, zakazane i pomijane tematy, wreszcie działalność reżyserów, których autorska twórczość nie pasowała do obowiązujących norm, schematów i konwencji. Publikacja ukazuje te zagadnienia nie tylko jako wachlarz tematów i zjawisk związanych z ściśle określonym rozumieniem pojęcia niezależności w kinie i kulturze polskiej tamtego czasu, ale raczej jest małą panoramą obejmującą w skrócie to zjawisko, zachęcającą Czytelnika do dalszych, własnych poszukiwań i odkryć tego, co było niezależne i możliwe do wykreowania w polskim kinie czasów PRL.