OPIS
Dyslektyczne potyczki 2. Zadania obrazkowe-językowe to druga z serii 3 książeczek PUS przeznaczonych dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym i szkolnym, zagrożonych dysleksją oraz dyslektycznych, a także dla dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej.
Zawarte w książeczkach zadania
doskonalą – niezbędne w procesie prawidłowego czytania i pisania – umiejętności ogólnorozwojowe takie jak:
analizę i syntezę wzrokową
analizę i syntezę słuchową
pamięć
koncentrację
myślenie logiczne, analogiczne i przyczynowo-skutkowe.
Uruchamiają też strategie lewopółkulowe, przez co znajdą zastosowanie nie tylko wśród dzieci dyslektycznych, ale także w terapii logopedycznej lub pedagogicznej, jak też w czasie ćwiczeń w domu.
Zadania w kolejnych książeczkach serii „Dyslektyczne potyczki”
zostały ułożone zgodnie z zasadą stopniowania trudności – od łatwiejszych do trudniejszych.
w części 1 znajdują się zadania oparte głównie na materiale obrazkowym, nie wymagające jeszcze umiejętności samodzielnego, płynnego czytania
część 2 to ćwiczenia oparte na materiale obrazkowo-językowym, wymagające znajomości liter, sylab, cyfr oraz umiejętności samodzielnego czytania prostych wyrazów
część 3 zawiera zadania oparte na materiale językowym, które wymagają umiejętności samodzielnego czytania, znajomości sylab, głosek oraz znaków, a także umiejętności liczenia i wykonywania prostych działań matematycznych.
Ilustracje znajdujące się w książeczkach z serii „Dyslektyczne potyczki”
to jedynie czarno-białe znaki i symbole graficzne, które dodatkowo wspomagają procesy poznawcze oswajając dziecko ze światem liter, wyrazów i dłuższych tekstów.
Niektóre ćwiczenia mogą być wykorzystywane
przez terapeutów i pedagogów jako materiał diagnostyczny. Rozpoczynając pracę z dzieckiem mogą oni sięgnąć po te ćwiczenia, aby stwierdzić, czy dziecko ma problemy dyslektyczne, a jeśli tak, to w jakim stopniu.
Dyslektyczne potyczki
to taki materiał w Systemie Edukacji PUS, który od dawna był oczekiwany przez wielu pedagogów, terapeutów i rodziców. Mamy nadzieję, że książeczki spodobają się również dzieciom, do których są adresowane.
Pomysłodawczynią i autorką
serii „Dyslektyczne potyczki” jest Katarzyna Knopik, pedagog, logopedka, specjalista terapii ręki, autorka znanego i cenionego bloga „LoogoMOWA”.