OPIS
nwentaryzacja jest jedną z podstawowych dziedzin rachunkowości.
W części I zostały szczegółowo omówione nieprawidłowości związane z naruszeniem przepisów uor w zakresie terminów, częstotliwości i metod przeprowadzania inwentaryzacji oraz zasad przeprowadzania i rozliczania wyników spisu z natury. Z części tej można się m.in. dowiedzieć:
jakim błędom zapobiega prawidłowo sporządzony harmonogram roczny inwentaryzacji oraz harmonogram przebiegu spisu z natury,
w jakim zakresie zastąpienie spisu z natury lub uzgodnienia sald metodą weryfikacji zapisów ksiąg rachunkowych z dokumentacją jest niedopuszczalne,
w jaki sposób nie można upraszczać czynności wykonywanych w czasie spisu z natury,
jakie są najpowszechniejsze błędy w dokumentowaniu wyników spisu, skutkujące nierzetelnością spisu,
jakie błędy są popełniane na etapie rozliczania wyników spisu z natury.
Dla każdej nieprawidłowości podano – krok po kroku – procedury, których stosowanie powinno pozwolić na jej wyeliminowanie jeszcze w trakcie trwania spisu. Wskazano osoby, które są odpowiedzialne za ich wykonanie. Ponadto podano właściwy sposób postępowania po ujawnieniu nieprawidłowości.
Wszystkie zagadnienia zostały zilustrowane przykładami z praktyki jednostek sektora publicznego – łącznie ponad 60.
Dodatkiem do publikacji są ZESTAWY PYTAŃ: Spis z natury – najczęstsze błędy i sposoby ich eliminacji, za pomocą których można skontrolować znajomość uregulowań w zakresie przygotowania, przeprowadzania, dokumentowania i rozliczania wyników spisu z natury.
Za pomocą ZESTAWÓW PYTAŃ można skontrolować znajomość uregulowań w zakresie przygotowania, przeprowadzania, dokumentowania i rozliczania wyników spisu z natury.
ZESTAWY PYTAŃ zostały opracowane według zagadnień, których znajomość jest konieczna dla prawidłowego wykonania zadań przez:
członków komisji inwentaryzacyjnej i zespołów spisowych,
przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej i kontrolerów spisowych.
ZESTAWY PYTAŃ mogą być wykorzystane przed szkoleniami inwentaryzacyjnymi, aby ustalić zagadnienia na które należy zwrócić szczególną uwagę. Można je też wykorzystać w czasie szkoleń i po nich, aby sprawdzić wiedzę nabytą przez pracowników.
ZESTAWY PYTAŃ zostały skonstruowane jako testy wyboru. Należy wybrać prawidłową odpowiedź. Może być prawidłowa więcej niż jedna odpowiedź. Aby zaliczyć pytanie należy wskazać wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Podano je na końcu każdego zestawu.