OPIS
Tom Wartości i wartościowanie w edukacji humanistycznej, pod redakcją Magdaleny Marzec-Jóźwickiej, jest o tyle istotny, że nie tylko uznaje za punkt wyjścia potrzebę uczynienia z edukacji aksjologicznej podstawy wszelkich działań dydaktycznych, ale i autorzy poszczególnych artykułów w nim zgromadzonych starają się pokazać, jak wdrażać imponderabilia do praktyki szkolnej i uniwersyteckiej, co wydaje się najtrudniejsze ze względu na specyfikę problemu. Łatwo jest powielać powszechnie znany sąd o niewątpliwych zaletach wychowania do wartości, znacznie trudniej opracować strategię włączenia ich w proces kształcenia, a to właśnie zagadnienie uczyniono głównym tematem tej publikacji.
Dr hab. Grażyna Legutko
Książka porusza niezwykle istotny we współczesnej edukacji humanistycznej temat wartości i wartościowania. Umieszczone i wyakcentowane w nowej podstawie programowej dla przedmiotu język polski imponderabilia stają się istotnym elementem kształcenia polonistycznego. Należy zatem podjąć refleksję badawczą nad problemem ich funkcjonowania w przestrzeni szkolnej. Świadome ich wdrażanie w proces edukacji wymaga od nauczyciela humanisty przyjrzenia im się od strony nie tylko literaturoznawczej, ale też socjologicznej i filozoficznej. Ponadto musi mieć świadomość, że każde działanie, jakie podejmuje w toku nauczania, jest w jakiś sposób zdeterminowane aksjologicznie. Zagadnienie to w sposób interesujący i wielostronny omawia niniejsza publikacja.
Dr hab. Jakub A. Malik, prof. KUL